Blog

B2B
Leestijd 5 minuten

Bied als een expert met deze 7 biedstrategieën

Image Blogpost
De biedstrategie die wordt gebruikt in het Google Ads Zoeknetwerk is afhankelijk van de advertentiedoelen. De twee voornaamste doelen zijn:
  • Je wilt dat klanten een directe actie op de website uitvoeren
    Door conversies bij te houden in het Google Ads-account kan er door ‘Slim bieden met Google Ads’ worden gericht op interacties die grote kans hebben om te leiden tot een conversie.
  • Je wilt verkeer naar de website genereren
    Door te richten op klikken wordt er verkeer naar de website gegenereerd, de biedstrategie is dan om te bieden op basis van kosten per klik (CPC).

De biedstrategieën

Slim bieden met Google Ads

Dit is een set geautomatiseerde biedstrategieën waarbij machine learning wordt toegepast om in elke advertentieveiling het aantal conversies te optimaliseren. Google Ads bekijkt de unieke context van de zoekopdracht om vast te stellen of het waarschijnlijk is dat de zoekopdracht leidt tot een conversie en dan past Google Ads het bod automatisch aan. Er wordt rekening gehouden met signalen zoals apparaat, locatie, tijdstip, taal en besturingssysteem. Het nadeel van Slim bieden is dat het alleen mogelijk is als een campagne ten minste 30 conversies heeft ontvangen in de afgelopen 30 dagen. Alleen dan heeft Google Ads genoeg beschikbare gegevens om zichtbaar resultaat te boeken.

machine-learning-2.jpg

CPC-biedingen

Er zijn drie biedstrategieën voor kosten per klik, namelijk klikken maximaliseren, verbeterde CPC-biedingen en handmatige CPC-biedingen:
  • De biedstrategie klikken maximaliseren is een automatische biedstrategie waarbij het Google Ads-systeem de biedingen automatisch beheert om binnen het budget zoveel mogelijk klikken te ontvangen. Een nadeel van deze biedstrategie is dat je geen specifieke advertentiepositie kunt handhaven.
  • De biedstrategie verbeterde CPC-biedingen verhoogt of verlaagt biedingen automatisch wanneer de kans dat een klik tot een conversie leidt groter is. Biedingen worden tot maximaal 30% verhoogd en tot maximaal 100% verlaagd op basis van je campagnegeschiedenis.
  • De biedstrategie handmatige CPC-biedingen is een strategie waarmee wij de maximale CPC-biedingen beheren. Dit is de biedstrategie die Lead Today meestal inzet, omdat we op deze manier een groter deel van het advertentiebudget kunnen toekennen aan zoekwoorden of plaatsingen die veel verkeer opleveren.
Mis niets

Een update ontvangen wanneer een nieuw blogbericht verschijnt? Schrijf je in en blijf als eerste op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in B2B marketing.

CPA-biedingen

Voor het generen van zoveel mogelijk conversies heeft Google Ads twee slimme biedstrategieën, doel-CPA en conversies maximaliseren:
  • De biedstrategie doel-CPA stelt biedingen automatisch in om het hoogst aantal mogelijke conversies te behalen binnen je maximale kosten per conversie. Google Ads bepaalt op basis van de conversiegeschiedenis van de campagne of advertentiegroep het optimale CPC-bod. Deze biedstrategie werkt het beste bij campagnes of advertentiegroepen die in de afgelopen 30 dagen minstens 30 conversies hebben ontvangen.
  • De biedstrategie conversies maximaliseren is ook een automatische biedstrategie, waarbij biedingen worden ingesteld om zo veel mogelijk conversies te realiseren binnen je budget. De automatische biedingen worden bepaald op basis van machine learning en voor iedere veiling geoptimaliseerd. Voor deze strategie heeft de campagne een eigen budget nodig en wordt er geen rekening gehouden met een specifiek CPA of ROI-doel.

Positie-biedingen

Tenslotte bestaan er twee biedstrategieën om je positie in de zoekresultaten te hanteren, overtreffingspercentage en locatie van doelzoekpagina:
  • De biedstrategie overtreffingspercentage stelt biedingen automatisch in zodat een hogere positie behaalt kan worden dan een concurrent. Deze strategie is echter alleen relevant als er een hoog overlappercentage bestaat in het aantal zoekwoorden waar jij en je concurrent op gevonden willen worden. Biedingen worden namelijk per zoekwoord aangepast.
  • De biedstrategie locatie van doelzoekpagina zorgt ervoor dat jouw advertentie bovenaan de pagina of op de eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan. Google Ads past de biedingen automatisch naar boven of naar beneden aan om je advertentie op de gewenste positie in de zoekresultaten weer te geven. Plaatsingen zijn echter niet altijd gegarandeerd, aangezien je positie ook afhankelijk is van de concurrentie en kwaliteitsscore.
 
Wat kunnen wij voor jouw account betekenen?
In Google Ads is er de mogelijkheid om een experiment uit te voeren. Onderstaand zie je een voorbeeld van een experiment, Slim bieden van Google Ads versus oorspronkelijk handmatige CPC-biedingen.

2018-07-24-12_01_51-April-uitleg-verschillende-biedstrategieen-SvL-docx-Word.png
We kunnen voor jouw account een experiment instellen om te kijken of wellicht een andere biedstrategie beter werkt. Neem voor meer informatie contact op met onze advertising specialist!
 
Joyce Hanemaayer
Joyce Hanemaayer, Online Marketeer

Joyce is een ware advertising guru. Google Ads, Google Grants, Facebook en LinkedIn kennen voor haar geen geheimen meer. Ze helpt je dan ook graag bij het optimaal inrichten van jouw online advertising. 

Neem contact op

Reageer op dit bericht

Laat je inspireren door onze kennis

Nog niet genoeg gelezen? Naast dit blogbericht hebben we meer zaken die je wellicht interesseren. Hieronder staan de laatste drie blogs binnen deze branche, maar je kunt natuurlijk ook zelf een kijkje nemen in ons blogoverzicht.