Blog

Trends
Leestijd 8 minuten

5 manieren om bannerblindheid te genezen

Image Blogpost
Geen paniek, het is niet besmettelijk. Wel een vervelend fenomeen wanneer je hoopt op een mooi bereik voor je display campagne. Natuurlijk willen we allemaal zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met onze online banners. In de groeiende tsunami aan online banner advertenties is het echter lastig om nog de aandacht te trekken. Het lijkt wel of mensen blind zijn geworden voor online banners. Maar wat houdt deze bannerblindheid nu precies in en nog belangrijker, wat kun je er tegen doen?

In dit blogbericht zal ik het fenomeen bannerblindheid verder toelichten en vijf manieren bespreken waarop je online banners toch kunt laten opvallen. 

Symptomen van bannerblindheid

In het huidige online landschap worden mensen overspoeld door online banners. Dan heb ik het over de advertenties, die op websites worden weergegeven en waar mensen op door kunnen klikken. Per dag kan het aantal blootstellingen aan deze online banners oplopen tot zo’n 186. Door deze overload aan informatie kunnen mensen niet elk stuk content tot in detail verwerken. In plaats daarvan filteren ze voor hen relevante informatie uit de content. Dit verwerkingsproces kan leiden tot zogenaamde bannerblindheid. 

Bannerblindheid houdt in dat mensen bewust of onbewust geen online banners meer waarnemen. Tijdens het selecteren van relevante informatie op een website,  kiest iemand met bannerblindheid er dus voor om online banners niet in de selectie mee te nemen. Dit kan op een bewuste manier gebeuren, wanneer iemand actief op zoek is naar specifieke informatie. 

Wat echter vaker gebeurd is dat mensen onbewust irrelevante content negeren. Doordat mensen steeds meer bekend raken met de mogelijke locaties van online banners op een pagina, leren ze welke delen van de pagina ze kunnen overslaan. Na verloop van tijd zullen ze deze plekken automatisch gaan vermijden in hun zoektocht naar relevante content.

Uiteraard is het daarom van groot belang om relevante online banners te laten zien, die passen bij de content op de website en de informatie bieden die de gebruiker zoekt.  Maar dan moeten mensen de banner wel actief waarnemen en geen bannerblindheid vertonen. Hoe laat je potentiële klanten weten dat jouw banner wel relevant en de moeite van het bekijken waard is?
 
Mis niets

Een update ontvangen wanneer een nieuw blogbericht verschijnt? Schrijf je in en blijf als eerste op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in B2B marketing.

Hoe genees je bannerblindheid

Als je nu totaal gedesillusioneerd bent wat betreft de effectiviteit van online banners; geen zorgen, er is nog hoop. Er zijn een aantal manieren waarop je online banners toch in het oog kunt laten springen bij je potentiële klanten. Hieronder laat ik vijf eenvoudige manieren zien om je online banners net dat beetje extra te geven.

1. Duidelijke structuur & design

Houd de structuur en het design van je online banner simpel. Neem niet te veel informatie op in de banner, mensen krijgen al genoeg te verwerken op een dag. Door minder informatie in je online banner op te nemen halen mensen betekenisvollere inzichten uit de advertentie. Dit leidt vervolgens tot een verhoogde brand awareness en een betere merkherinnering. 

Een aantal concrete tips voor het creëren van een duidelijke structuur en design:

•    Houd een heldere hiërarchie aan in je online banners. Begin met het logo, plaats daaronder je merkpropositie en sluit af met een opvallende Call to Action (CTA) knop.
•    Gebruik duidelijke en leesbare teksten in de banner.
•    Maak gebruik van heldere afbeeldingen.
•    Geef duidelijk in de kop aan wat het onderwerp van de banner is.
•    Zorg dat je voldoende lege ruimte (whitespace) in de banner opneemt. Bijvoorbeeld tussen de verschillende elementen van je banner. Hierdoor oogt de advertentie frisser en overzichtelijker. 

Voorbeeld1.png

2. Kleurcontrast

Een andere manier om te zorgen dat je online banner opvalt, is door gebruik te maken van kleurcontrast. Dit kan in de banner zelf, maar ook ten opzichte van de pagina waarop de banner is geplaatst. In het eerste geval kun je denken aan een CTA-knop die in kleur contrasteert met de rest van de banner. Wanneer je weet op welke website de banner komt te staan, kun je ook kiezen voor een kleurschema dat opvalt binnen de lay-out van deze website.

Voorbeeld2.png 


3. Directional cues

Directional cues zorgen ervoor dat de ogen van de gebruiker naar de banner worden getrokken, waardoor deze aandacht besteedt aan de banner. Een directional cue kan de vorm aannemen van een pijl of een element in de afbeelding dat de gebruiker naar een bepaald punt toe leidt. Door een directional cue toe te voegen kun je mensen op een impliciete manier vertellen waar ze moeten kijken en hierdoor de zichtbaarheid van je banner vergroten.

Voorbeeld3.png

4. Afbeeldingen van mensen

Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat afbeeldingen van het menselijk gezicht, direct onze aandacht trekken. Het gebruik van afbeeldingen met mensen in online banners is daarom een goede manier om door de bannerblindheid heen te breken. Met name omdat online banners vaak op websites met veel tekstuele content voorkomen. Daarnaast vergroten afbeeldingen met mensen de engagement met de banner.

Voorbeeld4.png 

5. Framing

Een vijfde manier om de aandacht op je banner te vestigen, is het gebruik van frames. Door belangrijke elementen van de banner binnen een frame te plaatsen, zal de aandacht naar deze elementen getrokken worden. Het is namelijk aangetoond dat mensen automatisch focussen op elementen die binnen een frame geplaatst zijn. Plaats daarom belangrijke informatie in het midden van de banner en laat alles daaromheen naar deze informatie verwijzen.

Voorbeeld5.png


Leven met bannerblindheid

Hebben deze 5 manieren je weer iets meer vertrouwen gegeven in het succes van online banners? Mooi! De belangrijkste les is dat je goed moet nadenken over de vormgeving van je banners, zodat je positief kunt opvallen in het online landschap. Daarnaast is het ook van belang om relevante content te maken, die antwoord geeft op de vraag van je potentiële klant. Natuurlijk heeft ieder kanaal zijn voor- en nadelen, zo ook online banners. Het is daarom een goed idee om een combinatie van kanalen in te zetten die elkaar aanvullen. 

Wil je meer weten over hoe je jouw online banners kunt laten opvallen of wat een goede (online) marketing strategie is voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van inbound marketing strategieën en kunnen jou helpen bij het inzetten van de juiste banner op het juiste moment. Lees meer over inbound marketing en hoe wij dit inzetten voor onze klanten in ons whitepaper Inbound marketing: het fundament voor succesvolle leadgeneratie!

 
Sirkka van Loon
Sirkka van Loon, Content Specialist

Content is Sirkka's ding. Van whitepapers tot blogs en social media berichten; geen contentklus is haar te gek. Daarnaast heeft ze veel ervaring op het gebied van online marketing. 

Neem contact op

Reageer op dit bericht

Laat je inspireren door onze kennis

Nog niet genoeg gelezen? Naast dit blogbericht hebben we meer zaken die je wellicht interesseren. Hieronder staan de laatste drie blogs binnen deze branche, maar je kunt natuurlijk ook zelf een kijkje nemen in ons blogoverzicht.