Blog

Marketing Automation
Leestijd 10 minuten

De do's en don'ts van marketing automation

Image Blogpost
Marketing automation softwarepakketten zoals Act-on, HubSpot, Marketo of Eloqua staan steeds meer in de schijnwerpers. Marketeers die er nog niet mee begonnen zijn, hebben als doelstelling dit in 2017 te realiseren.
 
Het is belangrijk om te onthouden dat marketing automation een tool is en geen strategie. In deze blogpost gaan we in op de do’s en don’ts en geven we je de handvatten om op een succesvolle manier marketing automation in te zetten. 
 
Lees het blog "Het effectief inzetten van marketing automation als leadgenerator" om erachter te komen hoe marketing automation jouw bedrijf meer leads kan bezorgen.

Don’t: Starten zonder inbound marketing strategie

Marketing automation rust op de inbound marketingstrategie. Voordat je begint met investeren in de software, moet je eerst de inbound marketingstrategie uitgewerkt hebben. De basis hiervan ligt bij de buyer persona en journey. In welke fase van de buyer journey bevindt jouw persona zich? Er moet content worden opgesteld die een bezoeker door de verschillende fases zal begeleiden.
 
Pas wanneer de buyer persona, de journey en de contentproductie op orde zijn, kan je marketing automation software effectief inrichten en de gewenste resultaten behalen. Lees ons whitepaper over inbound leadgeneratie om te ontdekken hoe je een succesvolle inbound marketingstrategie uitwerkt.

Do: Personaliseer

Met alle data die verzameld wordt met marketing automation software, is het personaliseren op basis van deze data een 'do' die met recht genoemd wordt. Binnen e-mailmarketing kennen we al personalisaties, zoals de nieuwsbriefontvanger bij de naam noemen, in plaats van een standaard aanhef. Met marketing automation kan er echter veel verder worden gedacht. Leads die veel interesse in een bepaald onderwerp of product tonen door bepaalde pagina’s langdurig te bezoeken, kunnen bij hun volgende bezoek content te zien krijgen die hierop gericht is. Zo pas je de content op je website aan op basis van het gedrag en niet op de persoonlijke gegevens van de lead.

Don’t: Ervan uitgaan dat je zelf geen werk meer hoeft te verzetten

Denk vooral niet te lichtzinnig over marketing automation. Het is niet iets wat je er ‘zomaar’ bij kan doen. Voor een sterke implementatie heb je menselijke capaciteit nodig. Er moet genoeg content zijn voor elke fase van de buyer journey en de campagnes moeten slim ingericht worden. Wees voorbereid op een flinke leercurve.

 
Mis niets

Een update ontvangen wanneer een nieuw blogbericht verschijnt? Schrijf je in en blijf als eerste op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in B2B marketing.

Do: Testen

Dit gaat in principe op voor alle marketingcampagnes maar des te meer voor marketing automation. Door de enorme hoeveelheid data die verzameld kan worden, is testen dé vorm van meten en verbeteren. Test welke vorm van personalisatie het beste presteert, en welke CTA de meeste klikken krijgt. Naast A/B-testen kun je met marketing automation zelfs A/B/C/D-testen.

Don’t: Niet starten met marketing automation

De grootste don’t van de lijst is het niet starten met marketing automation. Drie redenen waarom:
  • Marketing automation biedt niet alleen handvatten om de meeste taken te automatiseren. Het maakt ook een lang gekoesterde droom waarheid: het meten en inzichtelijk maken van jouw marketinginspanningen. Hiermee kan de meerwaarde van marketing voor jouw organisatie in kaart worden gebracht.
  • Marketing automation brengt alle losse tools samen. In plaats van tijd kwijt te zijn aan het schakelen tussen het CRM, social media, CMS et cetera, brengt marketing automation software alles samen op één plek.
  • De laatste reden waarom marketing automation een grote GO is, is de mogelijkheid tot lead scoring. Je krijgt hiermee automatisch een melding wanneer een lead klaar is voor sales. Dit zorgt voor integrale marketing en sales succes!

Wil je beginnen met marketing automation of ben je al begonnen en loop je tegen moeilijkheden aan? Lees dan hier meer over marketing automation of laat het ons weten via het formulier hieronder! 

Kom meer te weten over hoe Lead Today meer leads genereert met een marketing automation software als Act-On
Tim van der Steen
Tim van der Steen, Head of Traffic

Tim voelt zich als een vis in het water wanneer hij data analyseert en strategieën kan toepassen. Hij weet alles van A/B testen, adverteren en optimaliseren! 
 

Neem contact op

Reageer op dit bericht

Laat je inspireren door onze kennis

Nog niet genoeg gelezen? Naast dit blogbericht hebben we meer zaken die je wellicht interesseren. Hieronder staan de laatste drie blogs binnen deze branche, maar je kunt natuurlijk ook zelf een kijkje nemen in ons blogoverzicht.