Blog

Nieuws
Leestijd 6 minuten

De kracht van data: een terugblik op onze tijd bij de DDMA

Image Blogpost
Data is de drijvende kracht achter vrijwel alle marketing en sales activiteiten. Want hoe kan sales een lead goed opvolgen als marketing geen gegevens over deze lead heeft? Data maakt bovendien constante verbetering en optimalisering mogelijk. Op basis van onderzoek en resultaten ontdekken we wat wel en wat niet werkt. Lead Today gelooft dan ook in de kracht van data. Daarom zijn wij lid van de Data Driven Marketing Association (DDMA). In dit blog vertellen we je meer over de DDMA en de ervaringen van onze eigen Jaime Infante Ferreira, als voorzitter van de Search Commissie.

De DDMA

Als dé branchevereniging voor data driven marketing, heeft de DDMA al vele onderzoeken en benchmarks uitgevoerd. Met zo’n 330 leden streven zij ernaar om de data driven marketing sector naar een hoger niveau te tillen. Hierbij staan drie pijlers centraal:
  • Wat kan: het delen van kennis over hoe data ingezet kan worden om relevant te communiceren met doelgroepen, middels netwerk- en kennisbijeenkomsten. De commissies van de DDMA spelen een belangrijke rol bij deze pijler.
  • Wat mag: de DDMA eist van haar leden dat zij binnen de wet en gedragscodes opereren, daarom ondersteunt zij haar leden met juridisch advies op het gebied van privacy en datasecurity.
  • Wat moet je willen: het ontwikkelen van een visie op datagebruik en een duurzame data-economie binnen Nederland en de EU.

De commissies van de DDMA houden zich bezig met het delen en verzamelen van kennis. Grote namen als ING, KLM en VodafoneZiggo hebben al onderdeel uitgemaakt van deze commissies. Het streven is hierbij om een interessante mix van bureaus en adverteerders in de commissies te creëren. Zo worden gevarieerde inzichten gedeeld en kunnen onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken onderzocht worden.
DDMA-blog-lead-today.png
Mis niets

Een update ontvangen wanneer een nieuw blogbericht verschijnt? Schrijf je in en blijf als eerste op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in B2B marketing.

Search Commissie

Onze Head of Consultancy, Jaime Infante Ferreira, was twee jaar voorzitter van de Search Commissie. Tijdens deze periode heeft hij met zijn commissie aan meerdere benchmarks, interessante onderzoeken en evenementen meegewerkt. De Search Commissie houdt zich bezig met de vindbaarheid van organisaties online. SEO en SEA spelen hier een belangrijke rol in, maar de commissie focust zich op meer dan alleen deze twee domeinen. Alle kanalen worden meegenomen. Aan de hand van evenementen, kennisdeling en onderzoek proberen zij de kennis over online vindbaarheid te vergroten.

Zo organiseert de DDMA, in samenwerking met IAB Nederland, Friends of Search. Dit is het grootste search evenement ter wereld. Ook geven de commissieleden gastcolleges op universiteiten en hogescholen over SEO, SEA en de wetgeving rondom search. Tijdens Search Elites, wordt een groep van maximaal 10 toonaangevende bedrijven uitgenodigd. Vervolgens worden een aantal stellingen en polls voorbereid rondom een bepaalt thema, om te zien hoe de bedrijven dit thema aangepakt hebben. Uiteraard wordt het evenement afgesloten met een netwerkborrel.

In samenwerking met Google en de vijf meest toonaangevende bedrijven op het gebied van search, heeft de Search Commissie een whitepaper over search automation geschreven. In dit whitepaper komt onder andere naar voren dat de rol van de search marketeer de komende jaren sterk zal gaan veranderen. Om succesvol te zijn, zullen bedrijven steeds meer moeten automatiseren. In de toekomst zal bid-management bijvoorbeeld volledig geautomatiseerd worden.

Dat is nog niet alles. Jaime en zijn commissieleden zijn ook bezig geweest met een search benchmark voor de Nederlandse markt. Het doel van deze benchmark is bureaus en adverteerders een idee te geven waar ze op moeten focussen de komende jaren als het gaat om search. De benchmark is gebaseerd op een survey met vragen over trends op het gebied van search. Deze survey is naar verschillende bedrijven gestuurd, waarna gekeken is welke learnings er uit de antwoorden gehaald kunnen worden.

Tijd voor iets nieuws

Als voorzitter was het Jaime’s taak de andere commissieleden aan te sturen en ervoor te zorgen dat ieder zijn deel uitvoert. Daarnaast coördineerde hij veel met de andere commissies binnen de DDMA. Nu, na twee jaar als voorzitter van de Search Commissie, vindt Jaime het tijd voor een frisse wind in de commissie. Daarom stopt hij als lid van de Search Commissie, zodat nieuwe leden met een frisse blik de koers van de commissie voort kunnen zetten. Ben jij misschien die frisse blik of ben je gewoon benieuwd geraakt naar de DDMA? Kijk dan voor meer informatie over de DDMA op www.ddma.nl of neem contact op met Jaime!

 

Jaime Infante Ferreira
Jaime Infante Ferreira, Head of Consultancy 

Ons gedreven Head of Consultancy is een specialist in online marketing. Hij is eindverantwoordelijke voor alle consultancy en voormalig voorzitter van de search commissie bij de DDMA. Jaime houdt er bovendien van om dingen meetbaar maken.  

Neem contact op

Reageer op dit bericht

Laat je inspireren door onze kennis

Nog niet genoeg gelezen? Naast dit blogbericht hebben we meer zaken die je wellicht interesseren. Hieronder staan de laatste drie blogs binnen deze branche, maar je kunt natuurlijk ook zelf een kijkje nemen in ons blogoverzicht.