case

Erasmus MC Vriendenfonds

Een bijdrage aan een 'healing environment'

Uitdaging

In mei 2018 opent het Erasmus MC haar nieuwe ziekenhuis. Het design van dit nieuwe gebouw is gericht op het creëren van een ‘healing environment’. De achterliggende filosofie hiervan is dat een aangename omgeving meewerkt aan het herstel van patiënten. Pronkstuk van deze ‘healing evironment’ wordt de 3000m2 aan daktuin op het dak van het ziekenhuis.

De aanleg van deze daktuinen wordt gefinancierd met behulp van donaties. Het doelbedrag dat het Erasmus MC Vriendenfonds wil ophalen voor de daktuinen is €681.500. Om aan dit doelbedrag te komen, deelt het Erasmus MC Vriendenfonds op een speelse en creatieve manier informatie over de daktuinen; waarom ze belangrijk zijn voor patiënten en de voortgang in de ontwikkeling van de tuinen.
 

Oplossing

Om het Erasmus MC Vriendenfonds te helpen bij het behalen van haar doelbedrag heeft Lead Today bijgedragen aan de formulering van een marketingstrategie. De kernpunten in deze strategie waren de ontwikkeling van een visueel pakkend actieplatform en de creatie van inspirerende content voor verschillende kanalen.

Think

Het doel van het daktuinen project was duidelijk: zoveel mogelijk donaties genereren. Om dit doel te bereiken hebben we samen met het Erasmus MC Vriendenfonds de mogelijkheden besproken. Dit leidde tot de ontwikkeling van een uitgebreid contentplan en ideeën voor het bouwen van een gebruiksvriendelijk actieplatform. Het doel van het actieplatform is om mensen zoveel mogelijk te betrekken bij de ontwikkeling van de daktuinen en om transparant te zijn over wat er met hun donaties wordt gedaan.

Image Daktuinen Actieplatform

Build

De volgende stap was het uitvoeren van de strategie. Om te beginnen heeft Lead Today een visueel aantrekkelijk actieplatform ontwikkeld voor de daktuinen van het Erasmus MC. Op dit actieplatform wordt uitleg gegeven over de daktuinen, komen patiënten en zorgprofessionals aan het woord en kunnen mensen eenvoudig doneren.

Daarnaast hebben we een interactieve en visuele donatiemodule in het actieplatform geïntegreerd. Deze module geeft mensen een beeld van wat er met hun donatie gedaan wordt. Zo kunnen donateurs ervoor kiezen om een stekkie, bloem, plant, bloemenstruik, 1 m2 of een boom te doneren. Hierdoor worden mensen betrokken bij het project en wordt de transparantie bevorderd. Om grotere donaties van bedrijven aan te moedigen biedt het Erasmus MC Vriendenfonds tevens de mogelijkheid om, in ruil voor een donatie, tot partner benoemd te worden. Deze partners krijgen een officiële vermelding op het actieplatform.

Naast het bouwen van het actieplatform, hebben we ook een e-mail template opgezet. Hiermee konden vervolgens nieuwsbrieven verstuurd worden naar (potentiële) donateurs. In deze nieuwsbrieven werden onder andere updates gegeven over de ontwikkeling van de daktuinen.

Tenslotte wordt er veel inspirerende content geproduceerd in de vorm van blogs, een fotoreportage en social media berichten op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Ook hiermee worden mensen betrokken bij de daktuinen en op de hoogte gehouden van de voortgang.  
 

Image Image 1Image Erasmus MC Daktuin

Generate

Tot nu toe heeft het project veelbelovende resultaten behaald. Al ruim 76% van het doelbedrag is opgehaald. Daarnaast wordt de content positief ontvangen op de verschillende kanalen. Kortom, het begin van een succesverhaal!

Image Doelbedrag
Image Facebook bericht daktuinen