Lead Today

Contentmarketing

Inspireren en autoriteit uitstralen met een goed uitgedachte contentmarketingstrategie.

Het belang van content

Content is altijd een onmisbaar onderdeel geweest van alle marketingactiviteiten en communicatie. Met een goede contentmarketingstrategie produceer jij relevante en kwalitatieve content voor jouw doelgroep. Hiermee inspireer je toekomstige klanten en toon je jouw kennis van relevante onderwerpen. Zo zet je jezelf als autoriteit, ofwel thought leader, in de markt. Dit toont jouw prospects dat ze te maken hebben met iemand die kennis van zaken heeft. 

SEO

Bij het maken van online content speelt search engine optimization (SEO) een belangrijke rol. Vrijwel iedereen maakt gebruik van zoekmachines zoals Google. Het vergroten van je online zichtbaarheid op deze kanalen is daarom erg belangrijk voor je business. Met behulp van zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je hoger scoort en beter zichtbaar bent in de zoekresultaten van zoekmachines, meer relevante bezoekers krijgt en inspeelt op relevante zoekopdrachten. Zoekmachines gebruiken allerlei criteria voor het bepalen van je positie in zoekresultaten. Een hoge positie is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder:

 

  • De manier waarop de website is gebouwd (techniek en veiligheid)
  • De gebruikerservaring en de inhoud van de website (user experience en content)
  • De populariteit van de website (links, autoriteit en social media)
  • De context, intentie en persoonlijke voorkeuren van de zoekmachinegebruiker

 

Marketingkalender

Kwaliteit is het sleutelwoord in een wereld van informatie-overload, waarin aandacht een schaarste is geworden. Je ultieme doel, in lijn met de inbound marketingstrategie, is het uitdragen van een uniforme boodschap via verschillende kanalen. Hoe zorg je er nu voor dat deze acties goed op elkaar afgestemd zijn? Een goed gestructureerde marketingkalender helpt jou met het plannen van je content en marketingactiviteiten, zodat je gestructureerd te werk gaat. 

 

De voordelen van een marketingkalender

Een marketingkalender is meer dan een overzicht van alle Nederlandse feestdagen: met een marketingkalender weten jij én je collega’s precies welke activiteiten er in de komende periode plaatsvinden en welke content hiervoor nodig is. Dit kan variëren van bijvoorbeeld een geplande uiting voor de Koningsdagcampagne tot de aanvang van een structurele leadgeneratiecampagne.

Hoofdzaak is dat marketinguitingen rondom een dergelijke gebeurtenis van tevoren voorbereid kunnen worden. Je marketingaanpak wordt dan niet meer bepaald door ad hoc, last-minute acties: een marketingkalender brengt structuur aan in je content en marketingactiviteiten. 

Natuurlijk blijven ongeplande reacties op nieuwtjes of recente events ook belangrijk. Je wilt natuurlijk actueel blijven. Maar door het grootste gedeelte van je marketingactiviteiten van tevoren in kaart te brengen, heb je juist voor deze spontane uitingen meer tijd en ruimte. 

 

Logische volgorde van content

Dat een marketingkalender orde schept is prettig. Maar het levert je op zichzelf nog geen nieuwe leads op. Gelukkig brengt de marketingkalender nog een onmiskenbaar voordeel met zich mee: je acties zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Door content in een bepaalde logische volgorde aan te bieden gedurende een campagne geef je de lezer als het ware een lopend verhaal. Dit zorgt ervoor dat je campagneboodschap beter aankomt bij uw doelgroep.  

 

Overzicht van campagnetypes 

De gemiddelde marketing professional heeft doorgaans te maken met uiteenlopende contentcampagnes. Lead Today heeft deze overzichtelijk voor je genoteerd: 

  • Geplande campagnes

Geplande campagnes beslaan geplande gebeurtenissen zoals feestdagen, thought leadership campagnes of beursdeelnames.

 

  • Structurele leadgeneratiecampagnes

Structurele leadgeneratiecampagnes zijn niet gebonden aan gebeurtenissen, maar juist aan interactie met jouw leads: wat gebeurt er wanneer er een whitepaper gedownload wordt?

 

  • Ad hoc campagnes

Ad hoc campagnes worden ingezet bij actiematige gebeurtenissen, waarvan de datum nog onbekend is.

Zodra je deze verdeling gemaakt hebt kun je de marketingkalender gebruiken om ervoor te zorgen dat de campagne-uitingen elkaar niet teveel kruisen. Denk daarbij ook goed na op wie je deze campagnes gaat richten. Je wilt immers voorkomen dat de lezer wordt bestookt met content van verschillende campagnes.  

 

Starten met contentmarketing

Als onderdeel van onze groeistrategie bekijken we welke content er nodig is, in welke vorm en via welke kanalen. Vraag onze experts hoe wij jou kunnen bijstaan op het gebied van contentmarketing!

Arrow