Lead Today
  • Marketing
  • 15 feb. 2018

Persona: Weet jij wie jouw klant is?

Persona: Weet jij wie jouw klant is?

Persona

Effectieve campagnes voeren, de juiste mensen aanspreken, relevante content maken: welk bedrijf wil dit nu niet? Je zou je boodschap de wijde wereld in kunnen schieten en hopen dat het bij een paar mensen blijft hangen. Maar het zou beter voor je omzet zijn als je doelgericht te werk gaat. En daarvoor heb je inzicht nodig: inzicht in jouw potentiele klant. Een handig hulpmiddel hiervoor is het maken van een persona. 

In dit blogbericht vertel ik je wat een persona precies is (en wat het níet is) en hoe dit jou kan helpen je doelgroep effectiever te benaderen.

 

Wat is een persona en wat is het niet?

Een persona is de eerste stap van een inbound marketingstrategie, een strategie waarbij je kijkt naar wie de doelgroep is en welke informatie zij relevant vinden. Het geeft je inzicht in wie jouw klant is en wat hem bezighoudt. Je beschrijft dingen als demografische gegevens, functie en interesses, maar ook doelen, frustraties en gedragspatronen. 

Let wel op dat een persona géén beschrijving is van een doelgroep, een functie of een bestaand persoon. Dus niet: ‘accountmanagers tussen de 25-45 jaar’ of ‘vrouwen met een wetenschappelijke opleiding’. Het is een fictief persoon, op basis van bestaande klanten en klanten die je graag zou willen hebben: een vertegenwoordiger van jouw doelgroep. Houd in gedachte dat een persona wel realistische informatie bevat. Beschrijf dus geen idealistische klant, maar houd rekening met de realiteit.

 

4 voordelen van een persona 

Elke bedrijf zou gebruik moeten maken van een persona. Dit geldt dus ook voor B2B bedrijven: of je nu ICT-diensten verkoopt, auto’s leaset of in de accountancy werkt. Waarom? Hier volgen vier voordelen van een persona.

 

1. Geef je klant een gezicht

Vaak heb je als bedrijf wel enig beeld van de doelgroep. Marketingmanagers, de directeur, ICT-manager, bepaalde branches, noem maar op. Met een persona ga je veel dieper in op wie bijvoorbeeld die ICT-manager precies is. Je geeft hem een naam en een gezicht. Je beschrijft wat hij wilt, wat hij doet en wat hem frustreert. Op deze manier leer je je klant écht kennen, waardoor je ook beter met hem kunt communiceren.  

 

2. Inzicht in waar je jouw potentiele klanten kunt vinden.

Naast demografische gegevens, pijnpunten, behoeften en gedragspatronen, beschrijf je ook waar de persona zijn informatie vandaan haalt. Door zijn informatiebronnen op papier te zetten, kom je er achter hoe je jouw doelgroep het makkelijkst kunt bereiken. Zit je persona veel op social media? Dan weet je dat je je aandacht op verschillende social media kanalen kunt richten. Wanneer je weet dat je persona hier niet te vinden is, dan is het ook niet nodig om hier veel tijd en geld in te steken.

3. De vervolgstap: buyer journey en contentstrategie

Nu je alles weet over jouw ideale klant, kun je de vervolgstap maken: het maken van de bijbehorende buyer journey. Door een persona te maken kun je inspelen op de behoeften, wensen en interesses van je klanten. De buyer journey zorgt ervoor dat je inzichtelijk hebt waar je klanten behoeften aan hebben in alle fases van hun koopproces. 

Met deze twee informatiebronnen – persona en buyer journey - kun je relevante content maken, toegespitst op de mensen die jij wil bereiken. Met informatie die zij interessant vinden, op het moment dat ze hier behoefte aan hebben. Aangezien je ook weet waar je je doelgroep kunt vinden, kun je deze content via het juiste kanaal verspreiden. 

 

4. Alle neuzen dezelfde kant op

En niet te vergeten: alle afdelingen binnen je bedrijf hebben door de persona een eenduidig beeld van de klant. Van marketing en sales tot directie en medewerkers van de klantenservice: iedereen heeft een duidelijk beeld van wie de klant is en kan hem op de juiste manier benaderen en aanspreken. Het is een goed idee om de persona op te hangen op een plek waar alle medewerkers hem kunnen zien en doorlezen.

 

Marketingstrategie aanpassen

Na het maken van een persona kan het blijken dat de manier waarop je nu jouw doelgroep probeert te bereiken eigenlijk niet past bij deze groep! Misschien omdat je je vergist hebt in de gebruikte marketingkanalen. Of omdat je vertegenwoordiger van je doelgroep de huidige content helemaal niet interessant vindt. Een persona kan dus voor nieuwe inzichten zorgen, zodat je je marketingstrategie daarop kunt aanpassen. 

Net zoals de markt voortdurend in beweging is, kan jouw doelgroep ook door de jaren heen veranderen. Bovendien kan na een halfjaar blijken dat een aantal aannames over de persona toch niet kloppen, waardoor je de persona moet updaten. Een persona is dus geen statisch document. Wij raden daarom aan om elk halfjaar kritisch naar de persona te kijken en deze bij te werken aan de hand van de nieuwste inzichten.

 

Heb jij al een persona?

En? Heb jij al een persona gemaakt? Zo niet, dan ben je na het lezen van dit blog misschien overtuigd om er toch maar eentje te maken. Wij, van Lead Today, zijn experts in het ontwikkelen van persona's in samenwerking met onze klanten, als onderdeel van een groeistrategie. Door middel van een actieve workshop ontwikkelen we samen met jou de perfecte persona voor je bedrijf.


 

Wil je meer informatie over hoe jouw organisatie bedrijfsgroei kan realiseren? Neem vrijblijvend contact met me op, ik help je graag verder!

— Eva van Zelderen