Lead Today
  • Technologie
  • 12 okt. 2018

Sales & marketing alignment anno 2019: dé tools

Sales & marketing alignment anno 2019: dé tools

Sales & Marketing Alignment

Er zijn de laatste tijd flink wat ontwikkelingen geweest rondom tools die marketing automation en CRM verenigen. Ideaal om marketing en sales binnen één tool te laten samenwerken. Deze trend zal in 2019 alleen nog maar verder voortgezet worden. Bekende en minder bekende softwarenamen spelen in op de behoefte naar geïntegreerde marketing- en salestools. Een mooi moment om het aanbod eens op een rijtje te zetten, zodat we het komende jaar die gewenste marketing- en sales-alignment kunnen bereiken.

 

Software en tools

Anno 2019 gaan we dus vol voor de alignment van marketing en sales. Dat doen we met deze bekende en minder bekende software en tools. Iedere tool heeft haar eigen voordelen en nadelen, dus kies de tool die het beste bij je organisatie past. Elk van deze musthaves biedt namelijk net weer andere mogelijkheden en functionaliteiten met zich mee.

 

Upsales

Van deze nog redelijk onbekende software uit Zweden verwacht ik zeker meer te gaan zien in 2019. Upsales heeft in Scandinavië al flink aan de weg getimmerd en wil nu ook de rest van Europa kennis laten maken met haar software. De software van Upsales combineert marketing automation en CRM op een slimme manier. Niet alleen is het mogelijk om customized formulieren te maken, e-mailworkflows te bouwen en landingspagina’s te ontwerpen, ook biedt de software mogelijkheden voor sales. Zo kun je leadscoring instellen, waarbij een lead met een bepaald aantal punten als sales ready bestempeld wordt.

De gedachtegang van Upsales sluit naadloos aan op de trend van marketing- en sales-alignment. De software is namelijk volledig gecreëerd rondom de opvatting dat klantwerving valt of staat met de alignment van deze twee afdelingen. Upsales heeft daarom marketing-automationfunctionaliteiten gekoppeld met CRM-mogelijkheden. De stroom van leads door de marketing- en salesfunnel verloopt hierdoor naadloos. Zowel marketing als sales kunnen bij de voor hen relevante data en blijven op de hoogte van de status van leads. Hierdoor gaat er geen belangrijke data verloren vanwege verschillende softwaresystemen, maar is alle data beschikbaar binnen één systeem.

 

Hubspot

Hubspot is al een bekende naam in de marketingwereld als het gaat om marketing automation. De Hubspot-ontwikkelaars hebben echter ook aan de CRM-functionaliteiten van de software gewerkt. Deze software geeft niet alleen gedetailleerde informatie over het aantal bezochte pagina’s, hoe lang bezoekers op de website blijven en welke zoekwoorden gebruikt worden. Ook biedt het de tools om onder andere landingspagina’s en blogs te creëren die aansluiten bij je doelgroep. Met het CRM-deel van de software kun je vervolgens je prospects identificeren en voortborduren op de marketinginspanningen.

Door contentcreatie te combineren met de achterliggende data, kan ieder contentstuk geoptimaliseerd worden om de beste resultaten te behalen. Het gedetailleerde CRM-systeem biedt sales vervolgens de informatie die nodig is om prospects te benaderen, zowel op een persoonlijke manier of door gebruik te maken van de marketing-automationmogelijkheden van Hubspot.

Salesforce

Als het gaat om salesautomatisering, ben je bij Salesforce zeker aan het juiste adres. De cloudgebaseerde CRM-tools maken het binnenhalen van leads nog makkelijker. Het voordeel van deze tool is dat hij volledig in de cloud werkt, waardoor zowel sales als marketing altijd en overal inzicht hebben in het CRM-systeem.

Ook op het gebied van marketing biedt de tool mogelijkheden, met de Salesforce Marketing Cloud. Zo kun je met Salesforce bouwen aan je merkervaring met een combinatie van e-mailmarketing, marketing automation en contentmanagement. De kunstmatige intelligentie (AI) en geavanceerde segmentatie zorgen ervoor dat de klant op zijn wenken bediend wordt, terwijl jij ondertussen aan je marketingresultaten werkt.

Het B2B marketing automation platform Salesforce Pardot maakt lead nurturing, lead scoring, het optimaliseren van je ROI en het sluiten van deals bovendien zeer eenvoudig. Dankzij de CRM koppelingen, met bijvoorbeeld de Salesforce Sales Cloud, kunnen marketing en sales nog beter samenwerken. Alle informatie die marketing over prospects heeft verzameld wordt namelijk direct in het CRM-systeem geplaatst, zodat sales altijd alle relevante informatie bij de hand heeft. 

 

GreenRope

Een mogelijk minder bekende, maar zeker geen mindere tool, is GreenRope. Het ‘rope’ in de naam geeft het al min of meer aan, GreenRope verbindt en versterkt de connectie tussen marketing en sales. Met GreenRope regel je al je marketing op één plek in combinatie met CRM-functionaliteiten. Deze oorspronkelijk marketing-automationtool kan e-mails of sms-berichten versturen via workflows. Deze workflows worden geactiveerd wanneer mensen specifieke pagina’s bezoeken op je website. De evenementenkalender, projectmanagementtool en CRM-functionaliteiten zorgen er vervolgens voor dat je leads kunt ranken en afspraken kunt inplannen. Sales kan zo de meest kansrijke leads identificeren en benaderen voor een salesgesprek.

 

Act-On

Ook Act-On is oorspronkelijk een marketing-automationtool die haar sporen al verdiend heeft binnen de marketingwereld. De inbound-marketingkant van de Act-On software biedt de mogelijkheid om informatie over leads te verzamelen. Hierna kunnen deze leads stap voor stap opgewarmd worden.

Wat veel mensen niet weten, is dat Act-On ook een account based marketing-module aanbiedt. De account based marketing automation zorgt ervoor dat je relevante accountinformatie eenvoudig kunt inzien, groeperen en segmenteren. Accounts kunnen hierdoor voorzien worden van doelgerichte en gepersonaliseerde informatie. De ABM Module biedt B2B-organisaties zo de mogelijkheid om op basis van data een doelgerichte verkoopstrategie te voeren.

Microsoft Dynamics 365

Last but not least: Microsoft Dynamics 365. Deze slimme tool helpt marketing en sales op elkaar af te stemmen, door één weergave van de klant te creëren. Als de software goed ingezet wordt, kunnen prospects door de volledige marketing- en sales-funnel gevolgd worden. De verschillende lead scoring-modellen helpen je te bepalen welke leads sales ready zijn. Daarna kunnen deze leads door marketing aan sales overgedragen worden.

De tool biedt marketing de kanalen om de gewenste prospects aan te trekken. Onder andere via e-mail, webpagina’s, digitale evenementen en telefoongesprekken. De ingebouwde intelligentie denkt vervolgens mee over de beste vervolgstappen om prospectrelaties vooruit te helpen. Daarnaast onderscheidt deze tool zich door de beschikbare social-mediakoppelingen. Hiermee kun je onder andere het sentiment en aankoopsignalen van leads op social media signaleren. Ideaal voor zowel marketing als sales om een totaalbeeld van de prospect te krijgen.
 

Klaar om bruggen te slaan?

Kies je voor één van deze musthaves of heb jij een eigen tactiek om marketing en sales beter te laten samenwerken? Hoe je het ook aanpakt, dat alignment tussen marketing en sales tot meer rendement leidt, is gebleken. Misschien kun jij nog meer uit de samenwerking tussen deze twee afdelingen halen in 2019. De genoemde tools kunnen je hier zeker bij helpen. Maar ik hoor graag welke andere tools en/of manieren jullie gebruiken om bruggen tussen marketing en sales te slaan!

Bekijk deze blog ook op Frankwatching!

Wil je meer informatie over hoe jouw organisatie bedrijfsgroei kan realiseren? Neem vrijblijvend contact met me op, ik help je graag verder!

— Marloes Wesselman