Lead Today

Marketing · 14 sep. 2022

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Hoe vaak gebruik jij een zoekmachine? Waarschijnlijk vaak genoeg. Dit is de reden dat SEO onmisbaar is in het huidige marketinglandschap. Maar wat is SEO precies? En waarom is SEO belangrijk voor een bedrijf? SEO is een redelijk complex spel, maar wij zien het als een mooie uitdaging om ervoor te zorgen dat jij na het lezen van dit artikel een helder antwoord hebt op deze vragen. Let’s go!

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Als je SEO goed inzet, kun je ervoor zorgen dat je hoog in de (organische) resultaten in Google komt te staan als mensen zoekopdrachten intikken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Het betreft hier niet de betaalde, maar juist de organische posities. Voor SEO hoef je dus geen advertentiebudget in te zetten, zoals bij SEA (search engine advertising) wel het geval is. Met SEA betaal je namelijk voor advertentieruimte in de zoekresultaten.

We geven je een voorbeeld van hoe SEO werkt:

Stel, je bent de eigenaar van een bakkerij. Je doel is om met SEO meer organisch verkeer naar je website te krijgen om zo meer taarten te verkopen. Daarom wil je, zonder het inzetten van advertentiebudget, goed gevonden worden in de organische zoekresultaten als potentiële klanten in Google zoeken op ‘verse taart kopen’. Dit kun je, als je het goed aanpakt, bereiken met SEO.

 

Waarom is SEO belangrijk?

Waarom SEO belangrijk is? Als je hoog scoort in de zoekresultaten dan zorgt dit voor meer bezoekers op je website en dus meer conversies. Wij constateren bij onze klanten dat de meeste websitebezoekers binnen komen via Google en niet via andere kanalen. Daarnaast kom je als bedrijf erg betrouwbaar over als je, met SEO, hoog scoort in Google. Dit houdt namelijk in dat Google jou ook als betrouwbare partij ziet. Hierdoor zijn bezoekers sneller geneigd om over te gaan tot actie.

SEO kan in elke fase van de customer journey worden ingezet. Het maakt niet uit of je potentiële klanten bewust wilt maken van je product of je ze al wilt overtuigen om over te gaan tot een conversie. SEO werkt voor alle fases van de klantreis, nog een reden dus om nu met SEO te starten.

 

Hoe zorg je voor een hoge positie in de zoekresultaten in Google?

Helaas is er geen simpel trucje wat ervoor zorgt dat je direct hoog scoort op een bepaalde zoekterm. Er zijn honderden factoren die je positie beïnvloeden. Daarnaast is SEO geen eendagsvlieg. Zoekmachine optimalisatie is iets waar je in moet blijven investeren, het vergt structurele aandacht zodat je er op de lange termijn resultaat uit haalt. Een hoge vindbaarheid is een combinatie tussen een perfect technisch werkende website, de juiste teksten en zoveel mogelijk kwalitatieve linkjes die doorverwijzen naar jouw website. Er zijn geen exacte regels voor SEO of hoe je kunt zorgen dat je website bovenaan komt in de organische zoekresultaten, aangezien Google hier niet veel over los laat. Wat wel zeker is, is dat hoe beter je het op deze gebieden doet, hoe meer Google jouw website waardeert. By the way, we spreken over Google als we het hebben over zoekmachines, omdat Google nog steeds de meest gebruikte zoekmachine is. 

Terug naar de bakkerij. Hoe zorg je er met SEO voor dat je wordt gevonden als mensen in Google zoeken op ‘verse taart kopen’? Allereerst moet je basis goed zijn, oftewel je website. Als deze technisch goed in elkaar zit en gebruiksvriendelijk is, dan ben je al een aardig eind onderweg. Als je hier bovenop ook kwalitatieve links hebt verzameld die verwijzen naar jouw website, bijvoorbeeld vanaf een bekende website over taarten, dan werkt dit nog meer in je voordeel. Maar hoe richt je je met SEO vervolgens op dit specifieke zoekwoord?

 

SEO Zoekwoordonderzoek

De allereerste vraag is of de term ‘verse taart kopen’ wel de beste term is om op gevonden te worden. Wie weet zoekt jouw potentiële klant in Google bijvoorbeeld juist naar ‘waar kan ik een taart kopen?’. Om hierachter te komen, voer je een zoekwoordonderzoek uit. Zo kom je erachter welke zoektermen jouw potentiële klanten gebruiken in de zoekmachine. De kunst is om de termen te vinden waar vaak naar wordt gezocht, maar die zo min mogelijk concurrentie hebben. Je gaat dus op zoek naar een gat in de markt. Vervolgens schrijf je SEO-geoptimaliseerde teksten waar deze zoekwoorden op de juiste manier in verwerkt staan. Hiernaast moeten je teksten unieke content bevatten en kwalitatief sterk zijn.

 

De voordelen van zoekmachine optimalisatie

Nu je weet waarom SEO belangrijk is, gaan we in op alle voordelen die het inzetten van SEO heeft ten opzichte van andere marketingtactieken.

  • Zoekmachine optimalisatie is gratis, dat wil zeggen dat je niet beperkt wordt door advertentiebudget. Je betaalt Google bij SEO namelijk niet om te worden vertoond.
  • De kosten die je kwijt bent aan SEO, zijn de kosten die gebruikt worden om bijvoorbeeld een SEO specialist in te huren. Het voordeel hiervan is dat je bij SEO stabiele kosten hebt, omdat je van tevoren weet wat je kwijt bent. Bij het inzetten van advertenties is dit een ander verhaal omdat deze kosten vaak blijven stijgen omdat je vertoond wordt op basis van een veiling.
  • Tegenwoordig gebruiken veel mensen ad blockers om advertenties te weren. Dus naast dat SEO iets vriendelijker is, omdat je wordt vertoond wanneer iemand echt op zoek is naar jouw product of dienst, is dit ook een manier om bij de juiste doelgroep uit te komen. Zo wek je geen irritatie op met ongevraagde advertenties.
  • Ook als mensen geen ad blockers gebruiken, blijkt uit de praktijk dat steeds minder mensen klikken op advertenties. Wist je dat maar liefst 70% van de zoekers een advertentie overslaat om vervolgens op organische resultaten te klikken?
  • Met SEO versterk je je naamsbekendheid zonder dat je hier bijvoorbeeld een campagne voor moet maken. 
  • Je ziet met SEO nooit gelijk resultaat, het verkrijgen van goede organische posities kost structurele inspanning en tijd, maar als het eenmaal staat dan kun je er structureel de vruchten van plukken. Een extra voordeel hierbij is, dat het een duurzame positie is, wat inhoudt dat je positie niet plotseling kan worden afgepakt door een concurrent die bijvoorbeeld meer betaalt.

 

Een SEO specialist inschakelen

Hopelijk hebben we je nu duidelijk gemaakt wat SEO is en ben je ervan overtuigd dat het de investering waard is en er genoeg redenen zijn om een SEO specialist aan het werk te zetten. En heel toevallig kunnen wij je hierbij helpen!

Onze SEO experts weten door alle ervaring precies aan welke knoppen ze moeten draaien en welke factoren belangrijk zijn voor de zoekmachines. Zoals je nu waarschijnlijk wel doorhebt, heb je voor SEO een goed plan van aanpak nodig. Er is geen kant-en-klaar SEO plan, het is afhankelijk van jouw situatie wat er nodig is. Is je SEO basis op orde, ofwel je website? Wat gaat er al goed en wat er kan nog beter? Wat is je precieze doelgroep en waar zoekt de doelgroep op? Allemaal vragen die moeten worden onderzocht. En laat dat nou net zijn wat wij dagelijks én graag doen. 

 

Ook aan de slag met zoekmachine optimalisatie?

Nieuwsgierig naar hoe wij je kunnen helpen met SEO? Vraag dan onze SEO scan aan. Hiermee krijg je inzicht in hoe goed je nu vindbaar bent in de zoekresultaten in Google en wat er nog kan worden verbeterd. 

SEO specialist inschakelen