Blog

B2B
Leestijd 6 minuten

4 manieren om bedrijfsgroei te realiseren

Image Blogpost
Groei is essentieel voor ieder bedrijf. Stilstand betekent namelijk achteruitgang. Helemaal in de snel veranderende bedrijfswereld van vandaag. De nieuwe technologische ontwikkelingen, samenwerkingen, overnames en innovaties vliegen je om de oren. Zo nam het aantal overnames en fusies in 2018 bijvoorbeeld met wel 12,5% toe (Bron: Nu.nl) Bedrijfsgroei is dan ook een doel op zich voor veel bedrijven. De vraag is echter: op wat voor manier laat jij jouw bedrijf groeien? Er is meer dan één manier om bedrijfsgroei te realiseren. Afhankelijk van het soort bedrijf, je doelen en ambities, kan een bedrijf op ten minste vier verschillende manieren groeien. Deze vier manieren om bedrijfsgroei te realiseren zullen we in dit blog toelichten.

Bedrijfsgroei

1. Interne processen optimaliseren

Een manier om bedrijfsgroei te realiseren die voor ieder bedrijf toepasbaar is, is het optimaliseren van interne processen. Dit is gelijk ook één van de lastigste manieren. Bij optimalisatie komt namelijk ook vaak verandering kijken, en veranderingen kunnen uitdagingen met zich meebrengen - vooral voor werknemers die bepaalde processen altijd op dezelfde manier hebben uitgevoerd. Maar laat je hier vooral niet door ontmoedigen. Er is veel winst te behalen met de optimalisatie van interne processen.

Neem bijvoorbeeld een softwareleverancier die aparte afdelingen voor marketing, sales en softwareontwikkeling heeft. Er is nauwelijks communicatie tussen de verschillende afdelingen en niemand weet precies waar de ander mee bezig is. Nu blijkt dat marketing de mogelijkheden van de software niet op juiste manier naar de buitenwereld weet te communiceren. Het marketing team staat niet in contact met software en haar gebruikers, zoals de werknemers uit team softwareontwikkeling dat doen. Deze verkeerde input geeft marketing door aan het sales team, die de door marketing verzamelde leads gaan opvolgen. Sales komt vervolgens van een koude kermis thuis, de verzamelde leads zijn namelijk niet van goede kwaliteit.

Kortom, het binnenhalen van nieuwe klanten verloopt niet op rolletjes bij deze softwareleverancier. De oplossing? Het simpelweg in contact brengen van de verschillende afdelingen zou al een goede stap richting optimalisatie zijn. Door de communicatie tussen de softwareontwikkelaars en marketing op gang te brengen, krijgen zij meer gevoel bij het product. Een uitgebreide softwaretraining voor marketing en sales zorgt er bovendien voor dat zij de klant beter voorbereid benaderen.

Er zijn, naast het verbeteren van de communicatie tussen de verschillende afdelingen, echter nog veel meer manieren om interne processen te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van verschillende processen, waardoor de efficiënte van deze processen toeneemt. Snellere software, handige tools een andere aanpak van een project; al deze zaken kunnen bijdragen aan een werkproces dat soepeler verloopt. Zodra alles intern op rolletjes verloopt, wordt de weg vrijgemaakt voor bedrijfsgroei.

interne processen optimaliseren

2. Overnames en fusies

Ga je liever voor snelle bedrijfsgroei? Dan is een fusie of overname the way to go. Door een bestaand bedrijf op te kopen of met een bedrijf te fuseren, kan er snel groei gerealiseerd worden. De nieuwe toevoeging brengt natuurlijk wel eigen uitdagingen mee op intern gebied. Zo zullen de interne processen van het bestaande en het nieuw toegevoegde bedrijf op elkaar afgestemd moeten worden. Ook vraagt een overname of fusie vaak om een forse investering, waardoor groei mogelijk niet in het eerste jaar behaald wordt. Hierdoor is deze manier van bedrijfsgroei niet zomaar voor ieder bedrijf weggelegd. Mocht je wel over de middelen beschikken om op deze manier bedrijfsgroei te realiseren, bedenk dan dat de grootste winst pas op langere termijn behaalt wordt. Wanneer beide organisaties volledig met elkaar geïntegreerd zijn, kan het echte groeien beginnen.

 
Mis niets

Een update ontvangen wanneer een nieuw blogbericht verschijnt? Schrijf je in en blijf als eerste op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in B2B marketing.


3. Partnernetwerk opbouwen

Groeien kun je niet alleen. Nooit eerder was de uitspraak ‘samen sta je sterker’ relevanter. Het is een vrij eenvoudige manier van groeien, maar zeker niet minder waardevol. Met de juiste partners om je heen worden deuren geopend, die voorheen gesloten waren. Partners delen nieuwe inzichten met elkaar en ondersteunen elkaar. Ze beseffen dat, om zelf te kunnen groeien, de andere partners ook dienen te groeien. Door elkaar voortdurend uit te dagen en beter te maken, stijgen jij en je partners boven jullie zelf uit.

Een partnernetwerk kan daarnaast ook kostenvoordelen opleveren. Bijvoorbeeld wanneer partners elkaar diensten leveren. Voor partnerrelaties is dan ook vertrouwen en wederzijds respect nodig. Dat bouw je niet zomaar even op. Het bouwen van een sterk partnernetwerk vraagt daarom om selectiviteit en een sociale investering. Zo investeren grote partijen als Google, Act-On, Hubspot, Upsales in de bouw van partnerprogramma’s. Partners in deze programma’s ontvangen interessante voordelen en versterken tegelijkertijd de eigenaar van het partnerprogramma. Een slimme manier om groei te realiseren, zonder drastische veranderingen door te hoeven voeren. 
 

Partnernetwerk

 

4. Omzetgroei

Dit is misschien wel de lastigste, maar ook de meest winstgevende manier van bedrijfsgroei. En dan bedoelen we niet alleen op financieel gebied. Voor het realiseren van omzetgroei, zijn namelijk nieuwe saleskansen en klanten nodig. Deze leveren weer een uitgebreid klantenbestand en extra werkplekken op. Maar hoe kun je deze manier van bedrijfsgroei mogelijk maken?

De allereerste stap is het opstellen van een plan. Waar ben je nu en waar wil je naar toe? Wanneer je een doel voor ogen hebt, kun je de strategie gaan uitstippelen. Aan de hand van bijvoorbeeld inbound marketing, marketing automation, account based marketing, sales automation en advertising campagnes, kunnen leads en prospects verzameld worden. Door deze leads vervolgens om te zetten naar loyale klanten, ligt omzetgroei binnen handbereik.

Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. Aan de hand van research en insights scheppen we inzicht in de huidige en gewenste situatie van bedrijven. Vervolgens stellen we een driejarenplan op voor bedrijfsgroei. Binnen deze strategie zetten we verschillende activiteiten gericht op omzetgroei in gang. Vervolgens zal één van onze consultants de uitvoering van deze activiteiten op locatie komen ondersteunen. Eindresultaat: een op maat gemaakte roadmap richting bedrijfsgroei.

Bedrijfsgroeimodel-transparant.png

Conclusie

Voor welke manier voor het realiseren van bedrijfsgroei ga jij? Wordt het de optimalisatie van interne processen, ga je op zoek naar partners of kies je toch liever voor omzetgroei. Welke manier je ook kiest, de weg naar bedrijfsgroei zal nooit eenvoudig zijn. Met het nodige doorzettingsvermogen en de juiste dosis overtuigingskracht, kom je echter een heel eind. En waar jouw mogelijkheden eindigen, beginnen wij. We denken namelijk graag met je mee over hoe jij bedrijfsgroei kunt realiseren. Kom een keer langs voor een kop koffie of thee op de 15e verdieping van het WTC Rotterdam. Dan praten we verder over hoe jij kunt groeien!
 

Sirkka van Loon
Sirkka van Loon, Content Specialist

Content is Sirkka's ding. Van whitepapers tot blogs en social media berichten; geen contentklus is haar te gek. Daarnaast heeft ze veel ervaring op het gebied van online marketing. 

Neem contact op

Reageer op dit bericht

Laat je inspireren door onze kennis

Nog niet genoeg gelezen? Naast dit blogbericht hebben we meer zaken die je wellicht interesseren. Hieronder staan de laatste drie blogs binnen deze branche, maar je kunt natuurlijk ook zelf een kijkje nemen in ons blogoverzicht.