Lead Today
  • Marketing
  • 06 sep. 2023

Webanalytics, reporting & dashboarding

Webanalytics, reporting & dashboarding

Consolid is een toonaangevende partner op het gebied van detachering en opleiding binnen transport, logistiek en mobiliteit. Sinds 1990 zorgen zij ervoor dat openstaande logistieke vacatures worden vervuld door de juiste personen. Met bijna 7.000 flexibele medewerkers en opdrachtgevers brengt Consolid de juiste match tot stand tussen kandidaten en werkgevers.

 

Sinds enkele jaren ondersteunen wij Consolid en haar dochterondernemingen Oudstanding en Autoreset met online marketing. Hierbij ligt de focus op het bereiken van de juiste doelgroep en het verbeteren van meetbaarheid.

 

Het cruciale belang van meetbaarheid

Online marketing speelt een cruciale rol voor Consolid in het werven van nieuwe flexibele medewerkers en opdrachtgevers. Via online marketing komen ze in contact met de relevante doelgroep: personen die zowel qua profiel als intentie aansluiten bij Consolid (bijvoorbeeld mensen die actief op zoek zijn). Eén van de voordelen die online marketing met zich meebrengt is de meetbaarheid. Door campagnes op de juiste wijze te configureren en te koppelen aan geschikte tools, kan worden vastgesteld welke content het beste aansluit bij de doelgroep en welke kanalen en strategieën tot de beste resultaten leiden.

Google Tag Manager (GTM) en Google Analytics (GA) vormen samen een onmisbare basis voor de website. Door deze tools in te zetten, wordt websiteverkeer zichtbaar gemaakt en wordt het gedrag van gebruikers gevolgd.

Google Analytics biedt inzicht in alle activiteiten op de website, waardoor analyses kunnen worden uitgevoerd en zowel campagnes als de website zelf kunnen worden geoptimaliseerd. Door vervolgens Google Tag Manager in te zetten kunnen we de meetbaarheid naar nieuwe hoogten brengen. Zo is het via GTM ook mogelijk om eenvoudig tags en triggers te beheren van andere tools en platforms; zoals advertentieplatforms, heatmaps en enquête-tools. Dit maakt het mogelijk om (een groot deel van) de klantreis te volgen en op basis van deze inzichten on-page optimalisaties door te voeren.

De juiste inrichting van deze accounts is echter essentieel, en helaas zien we bij veel klanten dat dit niet altijd goed gebeurd. Wanneer de accounts op de juiste manier zijn ingericht, kan er bijvoorbeeld antwoord worden gevonden op de vragen: “Welk kanaal heeft gezorgd voor de meeste bezoekers? Welke campagne heeft de meeste conversies behaald? Hoe betrokken zijn de gebruikers met de website?”

Door optimale meetbaarheid worden de belangrijkste statistieken en gegevens verzameld. Deze informatie stelt je in staat om te begrijpen hoe effectief de campagnes zijn en welke kanalen, strategieën en/of tactieken het beste werken. Maar ook, welke aspecten meer aandacht nodig hebben. Zodoende kan de effectiviteit nauwkeurig worden geëvalueerd en is het mogelijk om structureel bij te sturen en te optimaliseren. Zonder deze inzichten zullen kanalen en campagnes blind worden bijgestuurd en kunnen deze niet objectief geëvalueerd worden.

 

Ondersteuning meetbaarheid Consolid

Consolid werkt met verschillende partijen om de marketingprestaties van het bedrijf te maximaliseren. Met de verschillende partijen, die allemaal hun eigen conversies en instellingen hebben, kan het beheer van het account complex worden en ontstaat er een kans dat de partijen elkaar in de weg zitten in plaats van versterken/ondersteunen. Dit kan vervolgens een impact hebben op de algehele meetbaarheid van de website en de prestaties van de individuele partijen. En dat is waar Lead Today in beeld komt. We hebben een meetbaarheidsscan uitgevoerd op Google Analytics en Google Tag Manager om te controleren en evalueren. Na het vaststellen van actiepunten heeft Consolid ons gevraagd om het volledige beheer en monitoring van Google Analytics en Google Tag Manager op ons te nemen.

In samenwerking met Consolid hebben we beheerdersrechten gekregen voor de accounts. Hierdoor hebben we eigenaarschap en zijn we verantwoordelijk voor de meetbaarheid.

 

Orde op zaken stellen

We zijn gestart met het grondig opruimen van zowel het Google Analytics-account als het Google Tag Manager-account. Vanwege het frequente gebruik van Google Tag Manager door verschillende bureaus waren er talloze tags ingesteld. Eerst hebben we in kaart gebracht welke tags en triggers nog relevant waren bij alle betrokken partijen. Vervolgens hebben we overbodige elementen verwijderd. Te veel tags en triggers kunnen de website vertragen, wat we willen voorkomen. Daarna zijn alle noodzakelijke tags en triggers gecontroleerd en hersteld waar nodig.

Nadat de accounts waren opgeruimd, hebben we Consolid een overzicht gegeven van de aanpassingen en een instructie opgesteld voor het marketingteam. Zo stonden beide accounts klaar voor optimale meetbaarheid!

 

Verdere samenwerking

Het beheer van het Google Analytics- en Google Tag Manager-account van Consolid ligt nu bij Lead Today. Wanneer Consolid of haar partners aanpassingen willen doen, verwerken wij de aanvraag. Deze dienst valt onder Webanalytics, Rapportage & Dashboarding, waarbij we met strippenkaarten werken voor flexibele ondersteuning. Op deze manier kunnen we Consolid continu helpen bij het maximaliseren van meetbaarheid op de website.

 

Wil je weten hoe het staat met de meetbaarheid van jouw website? Neem contact met ons op! Onze experts helpen je graag verder.