De Markthal in Rotterdam is al jaren een icoon voor toeristen van over de hele wereld. Maar ook voor de Rotterdammer zelf heeft deze levendige plek ontzettend veel te bieden, van verse ingrediënten tot verrassende eetadresjes. Daarom is het belangrijk dat de Markthal niet alleen voor bezoekers, maar ook voor de lokale inwoner goed zichtbaar en vindbaar is.
Sinds maart dit jaar werken wij samen met de Markthal aan het versterken van de organische vindbaarheid. Ons doel? Meer Rotterdammers inspireren om (vaker) een bezoek te brengen aan deze unieke plek in hun eigen stad.
Onze aanpak
Elke samenwerking die wij aangaan starten we met een goede verkenning van de huidige situatie. In het geval van Markthal trapten we af met een SEO-quickscan. Daarmee brachten we niet alleen de huidige prestaties van de organische vindbaarheid in kaart, maar legden we ook uit waarom SEO onmisbaar is voor lange termijngroei, wat de spelregels zijn van vandaag voor een goede organische vindbaarheid én op welke trends we in moeten spelen om in de wereld van zoekmachines te winnen.Â
Daarna doken we in de data. We begonnen met het analyseren van het organische verkeer: hoeveel mensen kwamen via Google binnen, hoe gedroegen ze zich op de site en welk kanaal leverde uiteindelijk de meeste conversies op? Al snel viel op dat organisch verkeer het grootste kanaal was. Ook werd duidelijk dat de meeste bezoekers binnen kwamen binnen via branded zoekwoorden, zoals ‘Markthal’. Goed nieuws voor de naamsbekendheid, maar het liet ook zien hoeveel onbenut potentieel er nog lag. Want juist dat non-branded verkeer is essentieel om een nieuwe, lokale doelgroep aan te trekken. Dat werd dan ook het uitgangspunt voor de strategie, lokaal beter vindbaar zijn voor relevante zoekopdrachten zonder directe merknaam.
Vervolgens onderzochten we de technische pijlers van de site. Op deze manier achterhalen we eventuele blockers die de vindbaarheid verslechteren. De Meta-data bleek zo nog niet optimaal en op relevante zoekwoorden werd nauwelijks gescoord. Met al die inzichten stelden we een heldere strategie op, gericht op lokale SEO. Niet zomaar zichtbaarheid genereren, maar écht gevonden worden door Rotterdammers. We kozen voor zoekwoorden met volume én duidelijke zoekintentie (zoals ‘Aziatisch restaurant Rotterdam’).  Vervolgens bepaalden we de ideale opbouw per pagina: hoeveel tekst, hoeveel tussenkoppen, hoeveel visuals, alles tot in detail, om te zorgen dat de website perfect is voor een sterke organische vindbaarheid door de juiste doelgroep, via de juiste zoektermen.
Begin april gingen de eerste vijf landingspagina’s live, elk gericht op een specifieke keuken binnen de Markthal. Van Koreaans tot Chinees, van Turks tot Mediterraans. Iedere pagina bevat geoptimaliseerde content , goed geregelde techniek en een slimme interne linkstructuur. En belangrijker nog, elke pagina was geschreven met de bezoeker én Google in gedachten. Want vindbaar zijn, begint bij relevantie.
Wat levert het tot nu toe op?
Markthal heeft een sterke domeinautoriteit en samen met de goede voorbereiding die we hebben gedaan, werpt dat al snel zijn vruchten af:
- Alle nieuwe pagina’s behaalden binnen een korte tijd een plek in de top 25 van Google.
- De zichtbaarheid van de Markthal voor lokale zoekopdrachten is toegenomen.
- Er is een stevige basis gelegd voor verdere organische groei.
Hoe nu verder?
De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar we zijn nog niet klaar. SEO is tenslotte een langetermijnstrategie en dit is slechts het begin. De komende periode blijven we actief optimaliseren. Dit doen we met een duidelijk doel voor ogen, namelijk de nummer 1 positie in Google creëren voor elk zoekwoord.
Zodra we die topposities hebben bereikt, nemen we opnieuw de strategie onder de loep. Welke specifieke keukens, landen of categorieën zijn op dat moment populair? Waar zit het meest potentieel voor verdere groei? Door opnieuw te analyseren, prioriteren en te creëren bouwen we stap voor stap verder aan de structurele kwalitatieve online zichtbaarheid van Markthal.
Jouw uitdaging, onze aanpak
Deze case laat perfect zien hoe wij werken: gestructureerd, datagedreven en met oog voor de praktijk. Door slimme keuzes en gerichte acties boeken we snel resultaat. Sta jij voor een vergelijkbare uitdaging? Daag ons vooral uit!
Is jouw website er klaar voor?
Vraag de gratis SEO-quickscan aan
Vrijblijvend zoeken wij uit of je rankings in Google verhogen op relatief korte termijn mogelijk is, je ontvangt binnen 3 werkdagen een uitgebreide SEO analyse.