Lead Today

Conversie optimalisatie

Door continu je website te optimaliseren, kun je meer leads genereren.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie, ook wel CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd, is het optimaliseren van je website of een ander online kanaal om het aantal conversies te verhogen. Een conversie is een actie die een bezoeker uitvoert die jouw bedrijf iets oplevert.

 

Dat kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving zijn, een webinar aanmelding of een whitepaper download. Meer conversies realiseren klinkt als muziek in de oren, maar hoe pak je dit aan?

Bij conversie optimalisatie gaat het erom dat je erachter komt waarom je websitebezoekers bepaald gedrag vertonen, en hoe je dit gedrag kunt beïnvloeden door je pagina’s aan te passen. Zo kun je jezelf afvragen waarom niet meer bezoekers het contactformulier in vullen of zich aanmelden voor je seminar. Om daar een antwoord op te vinden moet je gaan testen met veranderingen op je website: denk aan andere kleuren, teksten en plaatsingen. Belangrijke onderdelen van jouw conversie optimalisatie strategie zijn:

 

  • Call-to-action (CTA)

Een CTA is een aanmoediging voor de bezoeker om een bepaalde actie uit te voeren. Vaak zijn dit knoppen of links op een website die verwijzen naar een bepaalde pagina, een formulier of een download. Je kunt je website aanzienlijk verbeteren door  CTA’s toe te voegen. Het maakt natuurlijk ook uit waar je de CTA plaatst en hoe je deze vormgeeft. Is hij wel opvallend genoeg? Moet de kleur of tekst van de knop anders?

  • Formulieren

Formulieren zijn vaak erg belangrijk voor B2B organisaties, aangezien dit dé manier is om leads te genereren. Aan formulieren valt vaak nog veel te optimaliseren; zo kan de lengte van het formulier veel uitmaken voor je conversiepercentage. Ook maakt het natuurlijk uit waarom mensen hun gegevens achterlaten. Is het onduidelijk wat een nieuwsbriefinschrijving hun oplevert? Dan zijn bezoekers minder geneigd om zich aan te melden. Bedenk tot slot ook of je formulier wel zichtbaar genoeg is op je website. Zijn er genoeg CTA’s die naar je formulieren linken? Staan de formulieren zelf wel op de goede pagina’s?

Natuurlijk zijn dit niet de enige elementen die je kunt optimaliseren voor een hoger conversiepercentage. De gebruikersvriendelijkheid van je website, de kwaliteit en relevantie van je content en het design wegen ook zwaar mee.

A/B testen

Om goed inzicht te krijgen in hoe een webpagina nu de meeste conversies oplevert, kan je het beste starten met A/B testen. A/B testen is het uittesten van verschillende versies van een pagina. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van een knop, waarbij je deze in versie A blauw maakt en in versie B oranje. Vervolgens test je het verschil in conversies tussen de beide versies.

Multivariate testing

Het is bij A/B testen belangrijk om focus te hebben, en maar 1 element te testen. Test dus niet de kleur én de plaatsing van een knop in één test. Je kan deze twee elementen wel tegelijk testen, maar dan kan je beter 4 verschillende versies testen in plaats van twee: je test dan plaatsing A met kleuren A en B, en plaatsing B met kleuren A en B. Dit noem je multivariate testing. Ook is het belangrijk om in de gaten te houden op hoeveel websitebezoeken je jouw A/B test baseert. Laat de test liever een maand langer doorlopen, in plaats van voorbarige conclusies te trekken.

Conversie optimalisatie tools

Er zijn tal van tools om te kunnen A/B testen op je website. Zo kun je de gratis tool van Google; Google Optimize, gebruiken om verschillende versies van je website aan je bezoekers weer te geven. Dit vergt wel wat basiskennis van HTML en wat oefening. Je kunt natuurlijk ook direct iets aanpassen op je website en kijken of er verbetering te zien is in vergelijking met eerdere maanden met behulp van data uit  Google Analytics. Ook zitten er vaak A/B test opties in CMS- en landingspagina software zoals Instapage en Unbounce.

 

Conversie optimalisatie bij Lead Today

Bij Lead Today is conversie optimalisatie verwerkt in meerdere elementen van de groeistrategie die we opleveren aan onze klanten. We zorgen er bij ons leadgeneratieplan voor dat er een optimale omgeving wordt gecreëerd om leads te kunnen genereren; conversie optimalisatie is hier onderdeel van.

Conversie analytics

Ook een optimale inrichting van Google Analytics speelt hierin een belangrijke rol.  Je kunt natuurlijk proberen jouw website te optimaliseren, maar als je de prestaties niet kunt meten heb je geen inzicht in wat wel en wat niet werkt. Wij zorgen bij een Google Analytics inrichting dat alle klikken en formulierverzendingen op je website meetbaar worden gemaakt. Kom hier meer te weten over onze Google Analytics aanpak.

Nadat Google Analytics goed is ingericht kijken we doorlopend welke elementen van belang zijn voor je conversies en hoe we deze kunnen optimaliseren. We gebruiken hiervoor een combinatie van tools en tactieken die relevant zijn voor jouw organisatie.

Hulp nodig?

Meer weten over hoe wij jouw website en andere online kanalen optimaal inzetten om je conversiepercentage te verhogen? Neem dan contact op met één van onze experts

Arrow