Lead Today

Inbound marketing

Zo trek je de ideale klant aan met waardevolle content.

Over inbound marketing

Inbound marketing is als een magneet. Met deze marketingstrategie zorg je dat jouw doelgroep naar jou toe komt, in plaats van zelf toenadering te zoeken. Jij bent het antwoord op al hun vragen, door waardevolle content aan te bieden waar en wanneer zij het nodig hebben. Zeker in de B2B wereld is inbound marketing erg succesvol omdat dit een effectieve manier is om kwalitatieve leads te genereren.

Inbound marketing vs. outbound marketing

 

Als inbound marketing de magneet is, dan is outbound marketing het schot met hagel. Outbound marketing betreft een conventionele marketingaanpak, waarbij de aandacht van de doelgroep door middel van advertenties en grootschalige campagnes getrokken wordt. Het doel van outbound marketing is om een commerciële boodschap op een zo groot mogelijk publiek los te laten, in de hoop dat deze de juiste mensen bereikt. Denk aan advertenties in kranten, reclames op televisie of billboards langs de snelweg. Bij outbound marketing gaat het dus om kwantiteit in plaats van kwaliteit. Dit maakt het een geschikte manier om bijvoorbeeld meer naamsbekendheid te creëren.

Bij inbound marketing is het andersom: de klant wordt niet overspoeld door reclame-uitingen van een bepaalde organisatie, maar gaat juist zélf op zoek naar informatie. Hierbij draait het om de kwaliteit: het bereiken van een specifieke doelgroep, met een specifieke boodschap. Voorbeelden zijn het aanbieden van een whitepaper, e-book, blogs of cases. Inbound marketing ligt dan ook aan de basis van leadgeneratie en is een succesvolle methode om kwalitatieve leads aan te trekken.

Om een goede inbound marketingstrategie te ontwikkelen, zijn vier elementen nodig:

 

  • Persona

Dit is een semi-fictief persoon die jouw doelgroep representeert. Niet alleen de demografische maar ook de psychografische gegevens van de persona worden gedefinieerd.

 

  • Buyer journey

De persona legt een bepaalde reis af voordat hij/zij klant wordt. Door deze klantreis, of buyer journey, in kaart te brengen weet je welke contactmomenten de persona heeft met jouw organisatie en kun je bepalen hoe je daarop inspeelt.

 

  • Content

Als je de persona en buyer journey hebt geïdentificeerd kun je beginnen met content creëren. Gebaseerd op de interesse die jouw persona toont in een bepaald onderwerp en de kanalen die hij/zij gebruikt, ontwikkel je relevante content.

  • Marketing automation

Om de juiste content via het juiste kanaal op het juiste moment aan te bieden, is marketing automation eigenlijk onmisbaar. Lees hier meer over de mogelijkheden van marketing automation.

Samen geven deze elementen inzicht in de doelgroep, het probleem waar deze doelgroep mee kampt, de oplossing die jij hen biedt en hoe je deze oplossing het beste naar hen kunt communiceren; op het juiste moment en via het juist kanaal. Door de doelgroep relevante informatie van hoge kwaliteit te bieden - nét het antwoord waar ze naar op zoek zijn - bouw je een vertrouwde en duurzame band op. Zo genereer je kwalitatieve leads en positioneer je jezelf als thought leader – autoriteit – in jouw vakgebied met behulp van inbound marketing.

Een inbound marketingstrategie vormt, afhankelijk van de vraag, een onderdeel van het leadgeneratieplan dat wij opleveren. We kijken welke content en kanalen bij de persona en buyer journey passen en welke rol marketing automation hierin kan spelen. Vervolgens leveren we een document op dat precies uitlegt hoe we de inbound marketingstrategie zullen implementeren.

Geïnteresseerd in inbound marketing?

Ontdek hoe we inbound marketing kunnen toepassen voor jouw organisatie. Neem contact op met één van onze experts, ze vertellen je er graag meer over.

Arrow