Lead Today

Marketing automation

Meer weten over welke software bij jouw organisatie past of een demo aanvragen? Vul 't formulier in en wij helpen je!

Meer info of een demo aanvragen? Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op!

Voornaam *
Achternaam *
E-mailadres *
Bedrijfsnaam *
Telefoonnummer *

Marketing automation: wat kun je ermee? 

Organisaties gebruiken marketing automation om antwoorden te vinden op vragen als:

 

  • Welke potentiële klanten zijn het meest interessant? 
  • Waar zijn leads het meest in geïnteresseerd?
  • Waar bevinden leads zich in de buyer journey?
  • Welke campagnes zijn het meest effectief?
  • Waar in de funnel haken mijn leads af en waarom?
  • Wanneer zijn leads ‘salesrijp’?

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een hulpmiddel om jouw (potentiële) klanten richting een aankoop te begeleiden, door op het juiste moment en via het juiste kanaal gepersonaliseerde en relevante content te delen. Ook draagt marketing automation bij aan het kunnen optimaliseren van de samenwerking tussen marketing en sales.

Met de juiste Marketing automation software én een doelgerichte marketingaanpak worden leads efficienter dan ooit naar klanten geconverteerd, door marketing én sales. Maar waar begin je? Een goed startpunt is om te inventariseren wat je met marketing automation kunt en hoe dit bijdraagt aan de doelen die je wilt bereiken. Laten we beginnen!   

Slimme functionaliteiten van marketing automation

 

Door lead- en bezoekersgedrag bij te houden, marketingprocessen te automatiseren en voorspelbaar te maken en door leads stap voor stap richting een aankoop te leiden; laat marketing automation deze vragen als sneeuw voor de zon verdwijnen.  Met behulp van marketing automation verandert jouw marketingteam in een verzameling strategische genieën. Dat is te danken aan een aantal slimme functionaliteiten:  

 

Lead grading

Stuur alleen de beste leads door naar sales met lead grading! Verspil de tijd van sales niet langer door ongekwalificeerde leads door te sturen. Aan de hand van variabelen als bedrijfsgrootte, functietitel en branche stel je een profiel van de ideale lead op. De marketing automation software analyseert automatisch de overeenkomsten tussen een binnengekomen lead en dit profiel en kent een letter toe aan de lead. Zo weet jij precies welke leads interessant zijn. 

 

Lead scoring

Marketing automation kent meer moois dan enkel lead grading. Lead scoring helpt je om nog specifieker te bepalen welke leads genoeg interesse hebben om naar sales doorgestuurd te worden. Aan de hand van lead scoring worden punten toegekend aan iedere lead op basis van de acties die de lead heeft uitgevoerd. Denk aan het bezoeken van een pagina, het openen van een e-mail of het downloaden van een e-book of whitepaper. 

 

Workflows

Het is waarschijnlijk dat je verschillende diensten of producten aanbiedt, of verschillende doelgroepen of segmenten hebt voor het verkopen ervan. Waar de één een blog leest over onderwerp A, heeft de ander je website gevonden door te zoeken naar onderwerp B. Om al deze leads met verschillende interesses gepersonaliseerde content te bieden, kun je workflows maken met behulp van marketing automation.

 

Een workflow is een uitgestippelde route op basis van eerder vertoond gedrag, die per lead kan verschillen. Gebaseerd op hun interesse in een bepaald onderwerp en hun gedrag, worden ze door een passende workflow gestuurd. De workflow kan vol zitten met een reeks geautomatiseerde e-mails, een aantal download suggesties of een aanbieding.

 

Software

Zodra je hebt besloten om te kiezen voor marketing automation is het tijd om het juiste pakket voor jouw organisatie te selecteren. Er zijn veel marketing automation softwarepakketten op de markt. De keuze kan dus overweldigend zijn. Elk van deze softwarepakketten heeft zijn eigen kenmerken en mogelijkheden. Als gecertificeerd partner van Act-on, Hubspot en Salesforce delen we graag onze kennis over deze marketing automation pakketten. 

 

Het meest populaire programma voor B2B leadgeneratie is Salesforce Pardot. Pardot maakt lead grading, het sluiten van deals en het maximaliseren van de ROI eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Bovendien zijn er mogelijkheden tot het koppelen van CRM systemen. Zo kun je Pardot koppelen aan de Salesforce Sales Cloud, waardoor marketing en sales nog beter in staat zijn om samen te werken.

Onze marketing automation aanpak

Bij Marketing automation draait het niet alleen om de software die je aanschaft, maar ook om de denkwijze die erachter zit. Wij ontwikkelen daarom een groeistrategie, waarin we de implementatie en toepassing van marketing automation meenemen. 

Arrow