Lead Today

Marketing- & sales-

technologie

Implementatie van de juiste technologie om marketing en sales teams te ondersteunen.

Laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op!

Voornaam *
Achternaam *
Bedrijfsnaam *
Telefoonnummer *

De waarde van technologie

Technologie speelt een steeds grotere rol in ons werk. Het is een essentieel onderdeel voor een geoliede samenwerking tussen marketing en sales, wat op haar beurt weer bijdraagt aan het realiseren van bedrijfsgroei. Met de juiste, op elkaar aansluitende marketing- en salestechnologie creëer je alignment tussen marketing en sales. Hiermee worden tools en software bedoeld, maar ook de manier waarop deze ingezet worden; sluit deze wel aan op de doelstellingen, identiteit en grootte van de organisatie?

Technologie kan enorm veel voor de marketing- en salesafdeling betekenen. Je kunt processen automatiseren waardoor de efficiëntie stijgt, gepersonaliseerde content versturen waardoor het contact met de potentiële klanten verbetert, data verzamelen over jouw prospects en hierop inspelen. Ook kan je inzicht krijgen in de prestaties van campagnes door middel van data-analyse. De mogelijkheden zijn dus groot en nemen alleen maar toe. Door optimaal gebruik te maken van de kansen die nieuwe technologische ontwikkelingen bieden, zorg je dat jouw marketing en sales voorop (blijven) lopen. Over welke technologieën hebben we het? Lees verder en kom erachter welke tools en software jouw organisatie kunnen helpen.

 

Marketingtechnologie

Technologie is een drijvende kracht van marketing; je kunt er immers processen mee automatiseren zonder in te leveren op een persoonlijke aanpak. Mooie voorbeelden van nuttige marketingtechnologieën zijn e-mailmarketing of marketing automation. Maar vergeet vooral technologieën als voice search, Artificial Intelligence (AI) en programmatic advertising niet; deze hebben een sterke invloed op het hedendaagse en toekomstige marketinglandschap.

Door bepaalde technologieën op te nemen in je marketingaanpak kun je automatiseren, efficiënter te werk gaan, een sustainable advantage ten opzichte van je concurrentie creëren, inzicht krijgen in de ROI van je marketingactiviteiten, personaliseren en een toekomstbestendige strategie formuleren. Technologie ligt dus echt aan de basis van je marketingaanpak. Dit betekent niet dat je elke nieuwe technologie moet toepassen in jouw aanpak, maar wél is het belangrijk om te kijken welke marketingtechnologie jou helpt om de marketingdoelstellingen succesvoller en efficiënter na te jagen. 

Sales technologie

Technologie is evengoed een onmisbaar onderdeel van sales als van marketing: de juiste software in combinatie met een juiste strategie kan zorgen voor een verbeterde klantervaring, eenvoudiger relatiebeheer en een stijging in het genereren van klanten. Customer Relationship Management (CRM) is hierbij de meest voor de hand liggende salestechnologie. Deze software zorgt ervoor dat alle klanteninformatie op één plek word opgeslagen en verwerkt. In CRM systemen wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van Artificial Intelligence; met Salesforce kun je bijvoorbeeld al gebruik maken van de tool “Einstein” waarmee leads automatisch gekwalificeerd worden met behulp van predictive lead scoring.

CRM is natuurlijk niet de enige salestechnologie. Denk bijvoorbeeld ook aan salestools zoals LinkedIn Sales Navigator, offerte tools, databases, calltracking en salesalerts. Voor sales draait het er vooral om dat het proces efficiënter wordt gemaakt met behulp van technologie, zodat de salesmedewerkers al hun energie kunnen steken in hetgeen waar zij goed in zijn: verkopen. 

Wist je bijvoorbeeld dat 72% van de salesmensen minstens één uur per dag spendeert aan het invullen van klantinformatie en het overbrengen van data tussen systemen? Ook gaat veel tijd verloren aan het zoeken naar de benodigde informatie en geschikte content om naar potentiële klanten te sturen. Dit kan een stuk efficiënter door technologie in te schakelen en deze voor je te laten werken.

Verbinding leggen tussen marketing- en salestechnologie

Marketing- en salestechnologie moet niet alleen werken voor de desbetreffende afdeling, maar ook samenwerking is noodzakelijk. Koppelingen en verbindingen tussen verschillende technologieën zorgen voor een geïntegreerd systeem en alignment tussen jouw marketing- en salesafdelingen. Er wordt tegenwoordig bijvoorbeeld steeds vaker software op de markt gebracht waarbij marketing automation en CRM binnen één pakket worden aangeboden. Dankzij deze koppeling kan marketing relevante leads direct doorsturen naar sales, inclusief alle data en informatie die zij al over deze lead verzameld hebben. 

Het is dus essentieel om stil te staan bij je technologie- en toolgebruik en je af te vragen of het wel ondersteunend genoeg is aan de doelen die je als marketing én sales wilt bereiken. Om jouw teams efficiënter te laten werken, en een geoliede samenwerking tussen marketing en sales te ondersteunen is implementatie van de juiste technologie een onmisbare stap.

Klaar voor een digitale transformatie?

Technologie is één van de 6 pijlers uit ons Lead Today Groeimodel, dat we als leidraad nemen in onze groeistrategie. We analyseren wat voor technologie marketing en sales nu gebruiken, hoe deze technologieën met elkaar samenwerken, en hoe we het technologiegebruik kunnen optimaliseren aan de hand van de doelen van marketing en sales. 

Arrow