Lead Today
  • Marketing
  • 25 mei 2023

Je buik vol van E-mailmarketing

Je buik vol van E-mailmarketing

Wie houdt er nu niet van lekker eten? Wij in ieder geval wel!

 

Een klant welke hier naadloos op inspeelt, is de Buik. Dé online restaurantgids voor Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Hier vind je dagelijks verhalen over de foodcultuur, staan de leukste restaurants voor je op een rij en ben je in één klap op de hoogte van alle belangrijke food-happenings in jouw stad. Een van onze marketingwerkzaamheden is dat wij maandelijks de lezers per mail informeren over dit smakelijke nieuws.

 

Benieuwd hoe wij dit doen? We delen hier graag de belangrijke e-mailmarketingonderdelen!

 

De doelgroep meerwaarde bieden 

De Buik straalt passie uit voor horeca. Deze passie zetten zij dagelijks in om geïnteresseerden te informeren over de nieuwste, hipste en fijnste plekken en foodtrends. E-mailmarketing is hiervoor de perfecte marketingtactiek. Hierbij wordt de doelgroep structureel geïnformeerd over de belangrijkste foodtrends en -ontwikkelingen. Met onze digitale expertise zorgen wij dat de juiste strategische en technische aspecten ingezet worden om het optimale resultaat te behalen voor zowel De Buik als voor haar fans!

 

De kracht van nieuwsbrieven

Met het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief wordt niet alleen een goede klantrelatie opgebouwd, maar worden er ook meer websitebezoekers gegenereerd. Door de doelgroep te leren kennen, kun je segmentaties aanbrengen en de lezer voorzien van persoonlijke en relevante informatie. Een misconceptie van e-mailmarketing is namelijk dat je dezelfde e-mail naar een geheel klantenbestand kunt sturen. E-mailmarketing valt of staat met personalisatie.

 

Data opschonen en verzamelen

Voor we duiken in het opstellen van converterende e-mails, starten we altijd met een strategie. Het is belangrijk om te bedenken wat je doelstellingen zijn, welke marketingactiviteiten belangrijk zijn en welke data voor jou waardevol is. De volgende stap is opgeschoonde en kloppende data. Je wilt namelijk voorkomen dat je een e-mail stuurt naar de verkeerde ontvanger met informatie die niet past bij de lezer, dit breekt de opgebouwde relatie weer af. Door te laten zien dat je de lezer begrijpt, bouw je een band op. 

Vervolgens is het zaak om nieuwe data te verzamelen en je klantenbestand uit te breiden. Hiervoor hebben we een websitemodule gebouwd waarmee mensen zich gemakkelijk in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief, zonder al te veel poespas. 

 

Template op maat

De Buik zit met al haar redactieleden en bloggers niet verlegen om content, maar het oog wil ook wat. Daarom hebben wij bij de opstart diverse designs ontwikkeld, waaronder een template voor de nieuwsbrief. Met een template zorg je voor een strakke opmaak, passend bij de huisstijl én bespaar je tijd. Iedere maand levert De Buik de content aan die zij geplaatst willen hebben en wij zorgen ervoor dat dit perfect past in de nieuwsbrief-template. Zodra de nieuwsbrief opgemaakt is, ontvangt De Buik nog één laatste testmail. Op deze manier controleren we samen of alles klopt. Vervolgens sturen wij de nieuwsbrief naar de relevante doelgroep zodat zij van de nieuwe content kunnen ‘smullen’!

 

Testen, meten en optimaliseren

Het doel van de nieuwsbrieven is het creëren van betrokkenheid met het platform én het genereren van meer websitebezoekers. Om het maximale resultaat uit e-mailmarketing te halen, zorgen we ervoor dat we alles perfect door kunnen meten. Door verschillende samenstellingen te testen en de uitkomsten te analyseren, blijven we de nieuwsbrieven verbeteren waardoor we het maximale resultaat kunnen behalen.

Binnen e-mailmarketing zijn er talloze manieren van testen maar de truc ligt in het stap-voor-stap optimaliseren van elk onderdeel. Pas je verschillende veranderingen tegelijk toe, dan weet je niet door welke optimalisatie groei is ontstaan. 
Hieronder delen we een concreet voorbeeld van een A/B-test welke we voor De Buik hebben uitgevoerd:

 

Het testen van de verzenddag

Op maandag sturen we een mailing naar groep A en donderdag naar groep B. Hiervoor maken we aparte testgroepen binnen de e-mailmarketingsoftware aan. Vervolgens meten we wat het beste werkt; welke groep opent de nieuwsbrief het beste? Maar de belangrijkste KPI voor De Buik; welke groep klikt het meeste door naar de website? En één test is heel leuk, maar dat geeft je nog geen betrouwbare data. Om waardevolle data te kunnen verzamelen, voeren wij altijd testen uit voor een langere periode, bijvoorbeeld voor 3 maanden. Op deze manier kunnen we een gedegen advies geven. 

 

De uitkomst

In de test hebben we bewust gekozen om de nieuwsbrief te verzenden op een donderdag. De achterliggende gedachte was dat mensen op donderdag plannen voor het weekend maken. De tips in de nieuwsbrief trekken daarom meer aandacht. Hieronder vind je de uitkomst van onze test. 


In de drie opeenvolgende maanden mei, juni en juli hebben we de resultaten van zes belangrijke graadmeters naast elkaar gelegd. Wat blijkt? De verzending op donderdag presteerde beter dan op vrijdag! 

 

Ook trek gekregen? Aan het einde van de maand staat er weer een goed gevulde nieuwsbrief klaar! 

Meld je dan ook snel aan via: /www.debuik.nl/