Lead Today
  • Marketing
  • 16 apr. 2021

Campagne: de Reddingsbrigade van DOA

Campagne: de Reddingsbrigade van DOA

Een kijkje in de keuken bij één van onze campagnes. Wat is het doel van de campagne? Hoe hebben wij deze campagne aangepakt en wat is het resultaat?

 

DOA is het grootste en op-één-na oudste asiel van Nederland, gevestigd in Amsterdam. Jaarlijks komen daar zo’n 2.000 honden, katten en konijnen terecht. Met 40 vaste medewerkers en ruim 300 vrijwilligers worden deze dieren verzorgd en krijgen zij een tweede kans. DOA heeft als missie om ervoor te zorgen dat er alleen nog maar gelukkige huisdieren zijn en focust zich daarom niet alleen op de dieren in het asiel maar op alle dieren (mét – maar zeker ook zonder – een baasje). 


Sinds vorig jaar werkt Lead Today op het gebied van marketing en technologie nauw samen met DOA. Er draaien structurele campagnes om de doelgroep te informeren over het werk van DOA, giften te realiseren, maar vooral ook om kennis te delen over de dieren en de opvang. Naast de doorlopende campagnes is DOA ook een van de klanten waarbij Lead Today ook fondsenwervende campagnes opzet en uitvoert.  


Een perfect voorbeeld hiervan is de ‘Misstanden campagne’. DOA merkte de laatste tijd dat door de lockdown veel mensen overwegen om een huisdier te nemen. Iedereen is veel thuis en tijdens een crisis als corona is een huisdier heerlijk gezelschap! Het afgelopen jaar gingen daarom heel veel mensen op zoek naar een harig huisgenootje en weken soms uit naar Marktplaats of een broodfokker. Het resultaat: onhandelbare of zieke dieren en overspannen baasjes.


Tijd om in actie te komen en de DOA Reddingsbrigade in te zetten!
 

De campagnedoelen

 

De campagne had de volgende doelen:

 

•    Bewustwording creëren rondom dit onderwerp
•    Laten zien hoe DOA deze dieren een tweede kans geeft
•    Het inzamelen van giften om de dieren te kunnen helpen

 

DOA: “Wij willen dat mensen niet te lang wachten met een dier waar zij niet voor kunnen zorgen; kom sneller naar ons toe zodat wij je kunnen helpen!”


Om te beoordelen of de campagnedoelen uiteindelijk ook behaald worden, is het van belang om aan elk doel een KPI te verbinden. In deze campagne is er gekeken naar behaalde donaties (fondsenwerving), het totale bereik (naamsbekendheid), het totaal aantal klikken naar de website, de betrokkenheid met de website en interacties op social media (betrokkenheid).


Binnen deze campagne is er voornamelijk ingezet op social media, naast de zichtbaarheid in Google. Social media is het perfecte kanaal om je doelgroep direct te kunnen bereiken. Naast dat de social media kanalen een gigantisch bereik hebben (96% van de Nederlanders is actief op social media), bezoekt men deze platformen ook bijna dagelijks.  


De kanalen die zijn ingezet:

•    Facebook timeline
•    Instagram timeline
•    Instagram story
•    Google 
•    Google display netwerk, om op specifieke websites te targeten waar dierenliefhebbers op komen


Voor een optimaal resultaat zijn er, naast de betaalde advertenties, ook organische posts ontwikkeld, geplaatst en ‘geboost’.


Aangezien Lead Today en DOA al een tijd samenwerken, zijn er eerdere learnings over de doelgroep gebruikt om de campagne in te richten. De belangrijkste segmentatie voor de doelgroep: het zijn allemaal dierenliefhebbers!


Leren & optimaliseren

 

Voorafgaand aan iedere campagne wordt er een campagnestrategie gemaakt, waarin we (op basis van onze ervaringen) keuzes maken m.b.t. de content, de kanalen en de doelgroepen. Vervolgens is het van belang om tijdens de campagne de prestaties goed in de gaten te houden. Na livegang van de campagne staat dan ook ‘analyseren, optimaliseren en bijsturen’ bij ons centraal.


Dit is de taak van de advertising specialist binnen Lead Today. De specialist houdt de campagne nauwlettend in de gaten via actieve monitoring. Eventuele kansen en optimalisatieslagen worden doorgevoerd om een zo hoog mogelijk resultaat te bereiken. Er wordt hierbij gekeken naar welke kanalen, boodschappen en advertentiesoorten het best presteren. De slechts presenterende kanalen/advertenties worden gestopt of aangepast en de best presterende krijgt extra budget. Zo wordt er een optimaal resultaat gecreëerd! 


En, tevreden met het resultaat?

 

Jazeker! De campagne heeft drie weken gedraaid en er is een gigantisch bereik gerealiseerd, daarbij hebben mensen niet alleen de boodschap ontvangen, mensen hebben ook direct gedoneerd.


Met deze campagne hebben wij een positieve ROAS (Return on Ad Spend) gerealiseerd. Een positieve ROAS betekent dat er meer donaties zijn binnengekomen dan dat er is uitgegeven aan advertenties. En dat is natuurlijk precies wat wij willen bereiken! 😊 


Kortom, op naar de volgende campagne! 


Wil jij weten hoe Lead Today een vergelijkbare campagne voor jou kan realiseren? Of wil je dat wij een keertje meedenken over je campagne? Neem gerust even contact met ons op!