Lead Today
  • Marketing
  • 03 jan. 2024

De juiste content kiezen: kruip in de huid van jouw doelgroep

De juiste content kiezen: kruip in de huid van jouw doelgroep

"Hoe maak je content king?''

“Content is king!” is een bekende kreet in marketingland. Het merendeel van de organisaties begrijpt namelijk dat je leads kunt genereren door goede content te delen op je website en andere kanalen. Maar hoe bepaal je wat “goede content” is voor jouw doelgroep? Dat weten minder organisaties je te vertellen. We leggen je in dit artikel stap voor stap uit hoe je content écht koning maakt.

Contentcreatie is niet alleen creatief

 

Contentcreatie vereist natuurlijk een creatief proces. Maar het is niet zo dat je hier volledig op je onderbuikgevoel of eerste ingeving moet afgaan. Als je wilt dat jouw content echt bijdraagt aan het genereren van kwalitatieve leads, moet je contentcreatie niet alleen zien als een creatief, maar ook als een doordacht en data-gedreven proces

 

Je maakt dus niet in het wilde weg content. Ook maak je geen content op basis van wat jij wilt vertellen, maar op basis van wat jouw doelgroep wil weten. Je baseert de boodschap en de contentvorm op de behoeftes die jouw doelgroep heeft, afhankelijk van de fases in de buyer journey:

 

  • Awareness
  • Consideration
  • Decision

Kruip in de huid van jouw doelgroep

 

Maar hoe kan je weten wat jouw doelgroep denkt, waar je ze kunt benaderen en hoe je ze kan overtuigen? Dit kom je te weten door een persona en buyer journey op te stellen. Bij het opstellen van een persona wil je er o.a. achterkomen wat de persona triggert, op welke kanalen hij/zij zich bevindt en wat het kennisniveau is. Het kan zijn dat je verschillende persona’s moet maken omdat er verschillende mensen binnen een DMU (decision-making unit) kunnen zitten die ergens in de buyer journey betrokken zijn in het aankoopproces.

 

Zoekwoorden

Je kan ook onderzoek doen naar de zoekwoorden die jouw websitebezoekers hebben gebruikt om bij jou terecht te komen. Google Ads (voor advertenties) en Google Search Console (voor organische resultaten) geven je hier inzicht in. Ook kan je zelf googelen om te bekijken hoe jij en je concurrenten ervoor staan op bepaalde zoekwoorden die jou relevant lijken (op basis van de behoeftes van je persona en je eigen ervaring). Je kan hier ook tools voor gebruiken zoals Semrush of Ubersuggest.

Workshop: Ken je doelgroep

Tijdens onze workshops leer je jouw doelgroep en alle kansen en obstakels die erbij horen écht kennen. Neem eens een kijkje.

Arrow

Storylines

 

Op basis van het antwoord op de vraag: ‘’waar is mijn doelgroep naar op zoek?’’ kan je hoofdonderwerpen voor je content gaan bedenken. Deze hoofdonderwerpen verdeel je onder in de 3 fases van de buyer journey: je gaat dus storylines maken. Wat is de complete verhaallijn waar je jouw leads in wilt meenemen? Je kan storylines zien als een basisplanning waarin je per fase in de buyer journey gepaste content bedenkt.

De fases van de buyer journey

 

Het is dus belangrijk om per fase te kijken naar welke vragen je jezelf moet stellen om te weten welke content jouw doelgroep over de streep kan trekken. Bedenk per fase de contentonderwerpen, -vorm, en de kanalen waarop je deze gaat verspreiden.

 

Awareness

In de awareness fase zal jouw doelgroep zich bewust worden van een bepaald probleem of een behoefte, en zal er georiënteerd worden op mogelijke oplossingen. Je wilt er eigenlijk voor zorgen dat je je doelgroep middels de juiste content weet te bereiken tijdens deze zoektocht. Hier ligt de focus dus op vindbaarheid en interesse wekken.

 

Consideration

In de considerationfase weet jouw doelgroep al wat beter welke opties er beschikbaar zijn. Nu moet je ervoor zorgen dat jouw oplossing eruit springt, en dat je contact kan maken. In deze fase maak je content die meer uitlegt over jouw oplossing.

 

Decision

In deze fase moet je je afvragen wat mogelijke triggers zijn voor het wel of niet afnemen van jouw dienst of product. Denk bijvoorbeeld aan: prijs, kwaliteit, snelheid, professionaliteit, vertrouwen, imago, persoonlijke band, gunfactor, mening/toestemming van collega's. Marketing moet niet vergeten om ook in deze fase gepaste content te maken en sales hier ook in te voorzien.

  • logo-only.svg

    Awareness

    • Kanalen:
    • Vakmedia, magazines, zoekmachines, social media, evenementen, beurzen, nieuwsplatforms

     

    • Content:
    • Blog, whitepaper, webinar, infographic, quiz, banner, reviews
  • logo-only.svg

    Consideration

     

    • Content:
    • Case, nieuwsbrief, blog, e-book, webinar, infographic, quiz, banner, reviews, prijsinformatie
  • logo-only.svg

    Decision

    • Kanalen:
    • Website, telefoon, mail, face-to-face

     

    • Content:
    • Case, salespitch, offerte, website, e-book, calendly (afspraak planner)

Zó maak je content dus king

 

Het is dus erg belangrijk om écht goed stil te staan bij jouw persona('s) en buyer journey, die je maakt op basis van een bepaalde dienst die je aanbiedt. Als je goed weet waar je doelgroep zoekt, wat ze zoeken en hoe je ze kunt beïnvloeden, kun je gemakkelijk je storylines invullen met relevante onderwerpen per fase. Succes!

Workshop: Ken je doelgroep

Tijdens onze workshops leer je jouw doelgroep en alle kansen en obstakels die erbij horen écht kennen. Neem eens een kijkje.

Arrow