Lead Today
  • Online marketing
  • 15 feb. 2023

Online fondsenwerving met Digicollect

Online fondsenwerving met Digicollect

Bij Lead Today werken wij voor zo’n 40 goede doelen. Wij helpen deze organisaties om hun marketing en fondsenwerving op juiste wijze in te zetten om zo sneller en meer successen te behalen! Binnen Lead Today vinden we het heel belangrijk dat deze organisaties optimaal werken; zo behalen ze maximaal resultaat, en kunnen zij zich focussen op wat echt belangrijk is: de wereld een stukje beter maken! Hierom zijn goede doelen binnen onze organisatie één van onze focusbranches.

 

Eén van deze zaken waar wij stichtingen en goede doelen o.a. veel mee helpen is om online collecteren op te zetten, want waarom zet jij jouw achterban niet in om samen met jou donaties op te halen? Steeds meer mensen betalen online en de afgelopen jaren is dit nog meer versneld door o.a. de pandemie en het beëindigen van de acceptgiro. Online collecteren is hierom eenvoudig en effectief, maar hoe werkt dat precies? In dit artikel leggen wij dat haarfijn voor je uit!

 

De digitale collectebus van Kentaa

Kentaa is expert in online fondsenwerving. Kentaa heeft Digicollect ontwikkeld: een platform waarmee je online kan collecteren. Een groot voordeel van online collecteren is dat het laagdrempelig is. Een collectant kan simpelweg zijn of haar online collectebus delen en hoeft dus niet de hele dag op stap te gaan om te collecteren. Hetzelfde geldt voor de donateur: die kan gewoon heel eenvoudig doneren vanaf de bank. Doordat alles online is, kan iemand door het te delen zijn betrokkenheid tonen of een leuke actie starten. Bovendien kan de donateur profiteren van het digitale betaalproces; je bent niet afhankelijk van wat er in je portemonnee zit. Een ander groot voordeel van online collecteren is dat je als organisatie interessante gegevens kan terughalen. In de realtime statistieken hou je nauwlettend in de gaten wanneer er wordt gedoneerd, via welke kanalen en voor hoeveel. Dit is heel interessant als marketeer want hierdoor kan je kansen zien om Digicollect beter in te zetten.

 

Eigen collecte starten

Wil jij jouw achterban, na het lezen van dit artikel, ook een kans geven om een collecte te starten? Dit is gelukkig heel eenvoudig in te stellen. Via Digicollect kan je namelijk een subdomein aanmaken (Deze ziet er zo uit: https://.digicollect.nl). Dit wordt jouw eigen online omgeving voor donaties. Iedereen kan deze website opzoeken. Op de homepage kan men collectebussen aanmaken en delen. Donateurs kunnen eenvoudig doneren met IDEAL, creditcard, Paypal, Bancontact, eenmalige machtiging, of een met Tikkie als dat gewenst is. Daarnaast kunnen collectanten hun collectebus delen via social media. Zo kunnen zij heel eenvoudig hun eigen online bereik inzetten voor meer resultaat!

 

Meer online donaties via Digicollect

Als je een Digicollectpagina hebt aangemaakt, dan moet die natuurlijk onder de aandacht gebracht worden bij jouw achterban en potentiële nieuwe donateurs. Zo raden wij in eerste instantie aan om de campagne organisch altijd aandacht te geven. Zo bereik je het snelst jouw betrokken doelgroep! Door zelf berichten op social media te delen over aankomende acties, maar ook collectanten en donateurs te enthousiasmeren voor het plaatsen en delen van organische content, zorg je in no-time voor een groot organisch bereik. Of denk bijvoorbeeld aan het promoten van de Digicollectpagina in je nieuwsbrief. Dit gratis bereik is toch mooi meegenomen! Naast organisch verspreiden heeft Lead Today een aanpak uitgewerkt om jouw campagne verder te boosten. Hier lees je alles over in de volgende alinea. 

 

Digicollect data in Analytics & Facebook

Hoe gaan wij bij Lead Today te werk? Een online campagne, bestaande uit advertising, delen wij op in twee fases. Allereerst proberen we de mensen te bereiken die de organisatie al kennen (de huidige donateurs) en activeren wij hen om een collectebus aan te maken. In de tweede fase gaan we opzoek naar mensen die zich kunnen vinden in de actie of het goede doel zodat ze gaan doneren in de bestaande collectebussen. 

 

Veelal gebruiken we Facebook om promotie te maken voor Digicollect. Facebook is het grootste platform met maar liefst 10,3 miljoen gebruikers in Nederland en is perfect inzetbaar om tegen een laag tarief een nieuwe doelgroep aan te spreken. Bijkomend voordeel is de meetbaarheid. In Google Analytics kunnen wij de campagne volledig doormeten en houden we inzicht op de aangemaakte collectebussen en de donaties. Zo weet je precies wat Digicollect oplevert. Naast dat het inzicht geeft, kunnen wij leren van deze informatie en de campagne optimaliseren; zowel de te bereiken doelgroep als welke collectebus het meest is gedoneerd. Verder geeft de data inzicht in waar de donateurs vandaan komen, hun achtergrond, wat ze leuk vinden, etc. Naast deze gegevens checken wij welke advertentieteksten beter werken dan anderen en welke afbeeldingen meer aanspreken. We pauzeren wat niet werkt zodat het budget alleen gaat naar de best presterende advertentie. Al deze input kan je ook weer gebruiken in andere marketing- en fondsenwervende campagnes en activiteiten. Onze mensen bij Lead Today blijven dus gedurende de hele campagne bezig met bijsturen en optimaliseren. Uiteraard rapporteren we tot slot alles aan de klant, zodat die ook alle learnings mee kan nemen!

 

Naast Facebook zijn Google Ads of Google Grants ook nog een optie, maar het nadeel hierbij is wel dat je dan gebonden bent aan de zoekopdracht van de gebruiker die relevant moet zijn aan het goede doel. Hier ben je dus meer beperkt in de mogelijkheden.

 

Heifer: een voorbeeld uit de praktijk

Hoe gaat dat in de praktijk? We hebben meerdere klanten waarbij we Digicollect hebben toegepast, waaronder Heifer. Heifer is een stichting die strijdt tegen honger en armoede. Met de Stop Honger-week campagne van Heifer, was het doel om awareness te creëren en donaties op te halen. Via remarketing hebben wij de campagne in 2 fases gericht op mensen die bekend waren of eerder geïnteracteerd hadden met Heifer. In de eerste fase werd de doelgroep bekend gemaakt met de Stop Honger-week en de bijbehorende problematiek om awareness te creëren. Vervolgens werd de doelgroep aangespoord om eenvoudig een collectebus aan te maken via Digicollect en donaties in te zamelen.

 

Vervolgens hebben we alle data van Digicollect meetbaar gemaakt in Google Analytics. Door middel van Google Tag Manager hebben we ook een aantal andere doelen meetbaar gemaakt die voor ons en de klant interessant zijn. Denk aan klikken op collectebus, donaties collectebus en collectebus aanmelding. Dit levert interessante inzichten op. Onze online marketeer Morticia van der Kleij zegt daarover: “Je zit er bovenop. Elke keer als iemand doneerde, krijg je dat binnen.” Door optimale meetbaarheid kunnen wij de campagne optimaal uit voeren, maar trekken we samen met de klant ook relevante learnings voor vervolgcampagnes. Zo worden we samen steeds een stukje slimmer. Op deze manier haal je zo veel mogelijk uit je online fondsenwerving via Digicollect. 

 

Wil jij dit ook? Of iets vergelijkbaars? Door middel van Kentaa zijn er meerdere mogelijkheden, zoals crowdfunding, event fundraising en sponsoracties. Op zoek naar een partner die je ondersteunt of alles uit handen neemt? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een oriënterend gesprek of bel naar 010-7955671.