Customer journey

Kruip in de huid van jouw klant

Klantreis in kaart gebracht

Met een weldoordachte customer journey kun je scherpschieten op de meest waardevolle klanten, om zo kwalitatieve leads te genereren en jouw bedrijf te laten groeien. Een belangrijke eerste stap is het ontwikkelen van een persona, als semi-fictieve representatie van je doelgroep. Dankzij deze persona weet je niet alleen wie de ideale klant is, maar ook wat hij wil. De volgende vraag is: hoe benader je jouw persona?

Een customer journey voorziet jou van alle antwoorden. De customer journey beschrijft de reis die klanten afleggen: van onbekende van uw merk tot trouwe klant en uiteindelijk – idealiter – ambassadeurs van je organisatie. Deze klantreis maakt duidelijk hoe klanten zich oriënteren, welke informatiebronnen ze gebruiken en waarop ze uiteindelijk hun aankoopbeslissing baseren

De vier fases van de klantreis

Een potentiële klant doorloopt tijdens het aankoopproces verschillende fases. In de eerste interesseer-fase heeft de klant een probleem of onvervulde behoefte. Om daar een oplossing voor te vinden gaat hij zich in de volgende fase, de overtuig-fase, oriënteren. In deze fase onderzoekt hij welke organisatie hem het beste kan helpen met het zoeken naar een antwoord of oplossing. De potentiële klant is inmiddels een lead geworden: iemand die aantoonbare interesse heeft in jouw bedrijf, bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper.

In de daaropvolgende activeer-fase wordt uiteindelijk de partij gekozen en verandert de lead in een klant. Tenslotte is er de inspireer-fase, waarin een band ontstaat tussen de klant en zijn gekozen partij, oftewel jouw organisatie. Bij succesvolle samenwerking in deze fase zou je klant zomaar eens ambassadeur kunnen worden van je merk, waardoor je leadgeneratie een extra boost krijgt. 

Customer-journey-(2).png

Touchpoints: Waar kom je jouw klant tegen?

In uw marketingaanpak zijn alle touchpoints met potentiële klanten van groot belang. Touchpoints beschrijven de momenten en plekken waar je bedrijf in contact komt met de klant. Dit geeft hele praktische informatie over waar klanten te vinden zijn. Een customer journey legt alle mogelijke touchpoints bloot, zodat inzichtelijk wordt welke kanalen je moet optimaliseren. Op díé plekken moet u dus zorgen dat je relevante en waardevolle informatie aanbiedt, zodat leads zich verder door de klantreis zullen bewegen. 

Om een zo uitgebreide en overzichtelijke customer journey te ontwikkelen bieden wij workshops aan. Daarin gaan we per hoofdfase van de klantreis dieper in op bepaalde vragen, zoals: 

  • Wat voor informatie wil de persona op dat moment? 
  • Welke vragen heeft de persona?
  • Wat zijn mogelijke afhaakmomenten, waardoor de persona besluit van aankoop af te zien?

Dankzij onze verdiepingsvragen kunnen we de klantreis goed in kaart brengen. Benieuwd welke vragen wij nog meer hebben en hoe we de customer journey opstellen? Download dan nu ons whitepaper over inbound leadgeneratie.

Meer leads dankzij een goede customer journey

Met een gestructureerde en weldoordachte customer journey kun je jezelf echt onderscheiden. Daarmee transformeer je je procesgerichte aanpak naar een klantgerichte aanpak, waarbij het perspectief van de klant centraal staat. Door écht in de huid van de klant te kruipen kun je je marketingmiddelen heel effectief inzetten. Zo voorzie je potentierijke klanten op de juiste plek van de juiste informatie, zodat je leadgeneratie én conversieratio omhoog schieten!  

Een voorbeeld: een vastgoedeigenaar wil meer huurders in zijn gebouw. Zodra een potentiële huurder zich aanmeldt voor een evenement in dat gebouw, heeft de vastgoedeigenaar hem in het vizier. Vervolgens kan hij dankzij het websitegedrag van de potentiële huurder zijn interesses en wensen achterhalen. Op die manier kan de vastgoedeigenaar precies dié informatie bieden waar de potentiële huurder op dat moment behoefte aan heeft. Door het bieden van de juiste content op het juiste moment, wordt de huurder overtuigd en geïnspireerd om een huurcontract te tekenen. 

Aanpak van Lead Today

Lead Today heeft veel ervaring met het opstellen van customer journey’s, waarmee we vaart zetten achter de bedrijfsgroei van onze klanten. Tijdens een workshopserie buigen we ons over de doelgroep van de organisatie. Allereerst beschrijven we een of meerdere persona’s, waarin we de achterliggende motieven, wensen en behoeftes van jouw ideale klant blootleggen. Voor elke persona stellen we vervolgens een customer journey op. 

Aan de hand van deze informatie bepalen we een geschikte marketingstrategie, waarin we de juiste marketingkanalen kiezen en relevante content selecteren. Dankzij deze aanpak krijg je een goed algeheel klantbeeld. De persona en customer journey vormen een uitgebreide start voor elke marketingactiviteit. 

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen? Vul dan onderstaand formulier in, dan nemen we contact met je op!

Neem contact met ons op

 
Help, weer een opt-in formulier! Bij het verzenden van het formulier geef je toestemming dat Lead Today jouw persoonsgegevens verwerkt om via verschillende marketingkanalen (telefoon, post, e-mail of social media) contact met je op te nemen. Maar geen zorgen, wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om en het mooiste is dat je jezelf op elk moment kunt afmelden voor onze communicatie. Meer weten? Lees dan onze privacyverklaring.