Google Analytics

Meten en verbeteren

Wat is Google Analytics?

Eventjes de Google Analytics trackingcode op je websitepagina’s plaatsen en de data stroomt binnen: Google Analytics klinkt heel simpel. Om alle mogelijkheden van de meetsoftware optimaal te benutten is een zorgvuldige en strategische aanpak echter vereist. Lead Today ondersteunt jou graag bij het implementeren van Google Analytics, om zo je website effectiever te maken en je marketingresultaten te optimaliseren. 

Voordat wij de software bij je implementeren stellen we samen met jou een meetplan op. Daarmee zorgen we ervoor dat Google Analytics de meest relevante data meet die jouw doelstellingen zoveel mogelijk reflecteren. Via maandelijkse rapportages blijf je op de hoogte van je marketingresultaten en houden we doelstellingen voortdurend up-to-date, zodat je website steeds weer optimaal presteert.

Waarom Google Analytics?

Meten is weten – dat geldt net zo goed voor online marketeers. Om op je website zoveel mogelijk mensen te converteren - van bezoeker naar klant - moet je precies weten welke onderdelen van je website wel of juist niet werken. Google Analytics geeft meer inzicht in je klanten, resultaten en gemiste kansen. Aan de hand van deze gegevens kun je je bedrijfs- en marketingactiviteiten dusdanig aanpassen om zo je website nóg beter en effectiever te maken. 

Het voordeel van Google Analytics is dat de tool gratis en gebruiksvriendelijk is en uitgebreide trackingmogelijkheden bevat. Maar met een zorgvuldige implementatie kun je deze voordelen nog beter benutten. Hoewel de standaard statistieken en dimensies van Google Analytics al een aardig beeld schetsen van de prestaties van je website, kunnen wij met de juiste inrichting de data nog specifieker en relevanter maken. 

Doelstellingen en KPI’s in een meetplan

Een effectieve Google Analytics implementatie begint altijd met een goed doordacht meetplan. Daarvoor is het noodzakelijk om na te denken over de doelstellingen van je bedrijf en website. Zodra je deze hebt geformuleerd zetten we ze om naar SMART doelstellingen. Om deze doelstellingen meetbaar te maken als Key Performance Indicator (KPI) formuleren we voor elk doel de volgende punten:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Google Tag Manager

Om Google Analytics optimaal te implementeren, richten wij je website in met behulp van Google Tag Manager. Dit is een platform waarmee je tags – kleine fragmenten van uw websitecode –  worden geactiveerd op basis van triggers die je vooraf opgeeft. Google Tag Manager zorgt er dus voor dat de juiste Google Analytics tracking op het juiste moment wordt geactiveerd. 

Google Tag Manager is een gratis tool die eenvoudig te integreren is met je Google Analytics en Google AdWords account. Omdat je geen losse tags meer op de website plaatst zullen pagina’s sneller laden. Bovendien kun je, nadat wij de code van Google Tag Manager op je site hebben geplaatst, eenvoudig zelf conversies en activiteiten van je bezoekers meten. 

Meten & Verbeteren

Website optimalisatie wordt vaak gezien als een project met een bepaald eindresultaat. Bij Lead Today zien we het liever als een doorlopend proces: door het hele jaar zorgvuldig te meten wat er op je website gebeurt kun je effectieve verbeteringen doorvoeren. Op basis van concrete doelstellingen en KPI’s bekijken we welke kanalen succesvol zijn en welke aan verbetering toe zijn. 

Hiervoor bieden wij de maandelijkse rapportages Meten & Verbeteren. In deze rapportages vatten we samen wat bezoekers op je website doen en bieden we praktische adviezen en actiepunten om je website nóg beter te maken. Ook informeren we over de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

In onze beoordeling focussen we op vier dimensies, die gerelateerd zijn aan de vier fases van de customer journey: bereik, betrokkenheid, activeren en loyaliteit. De analyse maken we inzichtelijk in op maat gemaakte dashboards, zodat je eenvoudig en snel de belangrijkste statistieken kan bekijken.

Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden van Google Analytics en Google Tag Manager? Of wil je weten hoe wij Google Analytics zo effectief mogelijk inzetten om jouw marketingresultaten te optimaliseren? Vul dan onderstaand formulier, dan nemen wij contact met je op!

Neem contact met ons op

 
Help, weer een opt-in formulier! Bij het verzenden van het formulier geef je toestemming dat Lead Today jouw persoonsgegevens verwerkt om via verschillende marketingkanalen (telefoon, post, e-mail of social media) contact met je op te nemen. Maar geen zorgen, wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om en het mooiste is dat je jezelf op elk moment kunt afmelden voor onze communicatie. Meer weten? Lees dan onze privacyverklaring.