Lead Today

SEO

Wil je een beetje online vinbaar zijn, dan is het belangrijk om met SEO (Search Engine Optimization) aan de slag te gaan. Maar wat is SEO precies, en waar begin je? Wij leggen het je graag uit. 

Wat is SEO?

Met SEO (of: zoekmachineoptimalisatie) zorg je ervoor dat jouw website wordt geoptimaliseerd voor – het woord zegt het al – zoekmachines. Met andere woorden: goede SEO draagt bij aan jouw positie in Google.

En een goede positie in Google is cruciaal voor je online aanpak. Want hoe hoger je in Google staat, hoe sneller mensen op jouw link klinken, en hoe meer websitebezoekers jij hebt. Erg belangrijk dus!

SEO focusgebieden

Gelukkig zijn er veel trucjes achter de hand om jouw website SEO-vriendelijk te maken. Vaak wordt vooral gekeken naar het technische aspect, maar content is net zo belangrijk:

  • Technisch
    Door ervoor te zorgen dat jouw website op een goede manier ‘gestructureerd’ is, creëer je een goede technische basis voor SEO.
  • Content
    Vervolgens is het belangrijk om je content zo te maken, dat je website past bij datgene waar mensen naar op zoek zijn.

Technische SEO

Structuur is key bij technische SEO. Als Google precies snapt hoe jouw website is opgebouwd, kan hij ook sneller die pagina vinden die past bij het zoekgedrag van jouw doelgroep. Denk aan slim gebruik van headers, logische en gebruiksvriendelijke URL’s en het bijhouden van een sitemap.

Maar structuur is niet het enige. Door jouw website ook gebruiksvriendelijk (snelle laadtijd) en veilig (SSL certificaat) te maken, zal Google jou beter ranken.

SEO content

De kracht van content wordt vaak onderschat. Maar goede teksten zijn cruciaal voor jouw vindbaarheid. Want laten we eerlijk zijn: er zullen waar weinig mensen zijn die direct jouw website intikken. Het komt veel vaker voor dat jouw doelgroep op Google op zoekt gaat naar informatie die te maken heeft met jouw dienstverlening.

Hoe beter jij de taal van je doelgroep spreekt, hoe sneller mensen via Google op jóuw pagina’s klikken. Dit doe je door zoekwoorden slim te verwerken in jouw websiteteksten. Maar ook zaken als linkbuilding dragen bij jouw positie in Google.

Linkbuilding

Op je website kan je er dus door middel van technische en content optimalisaties voor zorgen dat je beter gevonden wordt in zoekmachines. Maar er is ook iets wat je kan doen buiten je eigen website, namelijk: linkbuilding.

Bij linkbuilding bouw je eigenlijk aan het worden van een autoriteit door externe domeinen naar jouw website te laten linken. Hiedroor ziet Google jou steeds meer als een autoriteit en komt jouw pagina hoger in de SERP terecht.

SEO 101

SEO is al zo’n typische marketingafkorting. Maar binnen SEO betreed je weer een hele nieuwe marketingwereld. Om jou wegwijs te maken in de SEO-taal, hier de belangrijkste vaktermen.
 

  • Ranking
    SEO Ranking of Google Ranking is de positie die jouw pagina heeft in de zoekresultaten van de zoekmachine. Hoe hoger, hoe beter!
  • Keywords
    Keywords zijn de zoekwoorden die mensen intypen in Google. Is iemand bijvoorbeeld op zoek naar eten in Rotterdam, dan kan hij zoeken op "Thais bestellen Rotterdam". Ontdek met een zoekwoordenonderzoek welke keywords voor jou belangrijk zijn.
  • Zoekvolume
    Dit staat voor het aantal keer dat er gezocht wordt op een bepaald woord. Zorg ervoor dat je vindbaar bent op relevante zoekwoorden, maar kijk ook eens naar het volume: hoe meer zoekvolume, hoe meer kans op veel websiteverkeer.
  • Crawlen
    Het klinkt erg spannend: elke zoekmachine heeft een crawler, die als een soort spin de pagina van jouw website 'crawlt'. Kort samengevat moet je ervoor zorgen dat jouw website goed 'crawlable' (oké, nu zijn we echt woorden aan het verzinnen) is zodat Google je beter snapt en hoger rankt. 
  • SERP
    Dit staat voor Search Engine Result Page, en gaat over de pagina die een zoekmachine toont wanneer iemand op een bepaalde keyword zoekt. Die SERP verandert continu. Zorg ervoor dat jij op de 1e pagina van de SERP komt! Maar alleen voor relevante zoekwoorden, vergeet dat niet.

Search & Voice

Voice-technologie neemt razendsnel toe. Met ‘voice’ kun je denken aan iemand die thuis aan zo’n Google Home box vraagt waar hij de beste pizza in de buurt kan bestellen. Of wanneer iemand in de auto aan Siri vraagt waar hij het beste zijn winterbanden kan kopen. Bij die manier van zoeken (‘voice search’), waarbij op basis van voice commands een passend antwoord op een vraag wordt gezocht, is het nóg belangrijker dat je bovenaan staat in Google.

De reden: je hebt maar één kans. Waar iemand die via zijn laptop in Google zoekt een lange lijst van mogelijkheden te zien krijgt, zal de Google Home of Siri maar één antwoord geven: degene die het apparaat het meest relevant acht. Het is dus cruciaal dat dat jóuw antwoord is.

Gelukkig kun je met je SEO inspanningen rekening houden met voice. Bekijk ons artikel op Frankwatching om hier meer over te leren.

Aan de slag met SEO

Voor goede vindbaarheid is SEO de basis. Door een goede match te vinden met het zoekgedrag van jouw doelgroep, kom je sneller bovenaan in Google. Wil jij weten hoe onze SEO specialisten jou hierbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

Arrow